Prawie 10 mln zł zarobiły radia i telewizje na spotach przed wyborami samorządowymi
Przychody rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych z emisji reklam komitetów wyborczych przed wyborami samorządowymi jesienią ub.r. wyniosły 9,9 mln zł i były o 6,51 proc. mniejsze niż w czasie kampanii w 2010 roku.
Kwotę wydatków wyborczych obliczyła Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na podstawie sprawozdań nadawców radiowych i telewizyjnych. Reklamy wyborcze ukazywały się w 117 telewizjach i 151 radiach. Większość pieniędzy z reklam wyborczych – 8,14 mln zł – trafiło do stacji telewizyjnych. Na radio przypadło zaś 1,76 mln zł.
Wśród głównych nadawców telewizyjnych największe przychody miała TVP - 2,66 mln zł (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVP Regionalna i oddziały regionalne). Przychody Polsatu (główna antena i Polsat News) to 2,25 mln zł, a TVN (główna antena, TVN 24 i TVN Siedem) – 1,90 mln zł.
Z kolei w radiu większość wpływów przypadła na rozgłośnie komercyjne (1,46 mln zł), a łączne przychody stacji publicznych z reklam wyborczych wyniosły 305,5 tys. zł.
Ponad połowa (52,53 proc.) wszystkich wydatków na spoty wyborcze w radiu i telewizji to wydatki komitetu wyborczego Platformy Obywatelskiej – 5,2 mln zł. Prawo i Sprawiedliwość wydało 1,57 mln zł, Polskie Stronnictwo Ludowe – 654 tys. zł, a Sojusz Lewica Razem – 633 tys. zł.
(RUT, 25.02.2015)