„7 Dni – Przegląd Tygodnia” może odbierać czytelników tygodnikom opinii
Okładka tygodnika "7 Dni - Przegląd Tygodnia"
Tygodnik z przedrukami „7 Dni – Przegląd Tygodnia” stworzony przez Ringier Axel Springer Polska od tego tygodnia jest dystrybuowany w sieci sklepów Biedronka (Jeronimo Martins Polska). Z niektórych warszawskich sklepów tej sieci zniknął już wczoraj przed południem. Może odbierać czytelników tygodnikom opinii, zwłaszcza słabiej zarabiających.
Pierwszego dnia sprzedaży tygodnik „7 Dni – Przegląd Tygodnia” już wczesnym popołudniem w niektórych Biedronkach w Warszawie zniknął z półek. Magazyn layoutem i układem działów przypomina tygodnik opinii. Na pierwszych stronach znajdują się skróty wydarzeń z ostatniego tygodnia. Na okładce wyeksponowano zajawkę "Straciłeś pracę? Zbuduj życie na nowo!" - tekst pierwotnie ukazał się w portalu Onet.pl. W gazecie został on umieszczony w dziale Społeczeństwo. W dziale Wydarzyło się pojawił się m.in. tekst "Dzieciobójczyni spod Kwidzyna" (Fakt.pl), w krajowym - "Kredyty we frankach: jak obniżyć ratę o 300 zł? Trzeba pozwać bank" ("Dziennik Gazeta Prawna"), w dziale Świat - "Ludobójstwo na Ukrainie. Czy świat zatrzyma Putina?" (Onet.pl), a w sportowym opublikowano wywiad Łukasza Olkowicza i Piotra Wołosika ze Zbigniewem Bońkiem ("Przegląd Sportowy"). W tygodniku znajdują się również działy: Historia, Moto, Kuchnia, Psychologia/seks, Zdrowie, Turystyka, Chwila wytchnienia. - Tekst mają być ciekawe, opowiadać historie oraz przybliżać świat - informuje Tomasz Lada, redaktor naczelny „7 Dni – Przegląd Tygodnia”.
W tygodniku wykorzystano przedruki z Fakt.pl, "Przeglądu Sportowego", Newsweek.pl, "Newsweek Historia", "Auto Świata", "Top Gear", "Komputer Świata", "Forbesa", Onet.pl. Pojawiły się także teksty z "Dziennika Gazety Prawnej" (Infor Biznes), którego udziałowcem (49 proc.) jest Ringier Axel Springer Polska. - Nie ograniczamy się wyłącznie do tytułów wydawanych przez nas - zapewnia Anna Marucha, rzecznik prasowa Ringier Axel Springer Polska.
Źródła, skąd pochodzą teksty, podawane są w formie logotypów, które mogą błędnie sugerować, że artykuły pochodzą też z tygodnika "Newsweek Polska" lub dziennika "Fakt". Tymczasem ukazały się one w serwisach internetowych tych gazet. - W magazynie nie ma artykułów z "Newsweek Polska" czy "Faktu". Teksty zostały jedynie oznaczone ich marką - wyjaśnia Anna Marucha.
Jerzy Jurecki, wydawca "Tygodnika Podhalańskiego", zwraca uwagę, że nowy tytuł może odbierać czytelników tygodnikom opinii. - Wydawca stworzył dobrą gazetę korzystając z treści publikowanych we własnych tytułach. Wielu czytelników nie zauważy, że kupuje wtórne informacje - ocenia Jurecki (cały komentarz dostępny tutaj).
Marcinowi Dzierżanowskiemu, zastępcy redaktora naczelnego "Wprost", nowy tytuł się podoba, ale sceptycznie ocenia szanse na jego rynkowy sukces. - Tygodnik dobrze wygląda, ma ciekawe rozwiązania graficzne. Interesującym pomysłem jest komercjalizacja treści internetowych. To się jednak nie przyjmie. „7 Dni – Przegląd Tygodnia” nie jest tygodnikiem opiniotwórczym, chociaż ma taką formę. Brakuje w nim autorów, z którymi czytelnicy mogliby się identyfikować. Mimo że magazyn nie stanowi konkurencji dla tygodników opinii, może jednak zaszkodzić tygodnikowi "Angora" - uważa Dzierżanowski.
Zdaniem Romana Kurkiewicza, byłego redaktora naczelnego tygodnika "Przekrój", a obecnie współprowadzącego w TVN 24 program "Dwie prawdy", nowe pismo jest kierowane do osób, które nie czytają tygodników. - Jest to papierowa wersja popularnego portalu z dodatkami z pism koncernu w bonusie. Trudno oceniać od strony dziennikarskiej pismo, które jest cotygodniowym bigosem gazetowym. Potrawa niewyszukana, ale zaspokajająca podstawowy głód - mówi Kurkiewicz.
Jeszcze bardziej krytyczny jest Hubert Biskupski, zastępca redaktora naczelnego "Super Expressu": - Dziwię się, że tak renomowana firma jak Biedronka wpuściła do swojej sieci towar drugiej świeżości. W pierwszym numerze pojawił się tylko jeden tekst własny. Okładka przypomina mi "Bloomberg Businessweek Polska", który jest adresowany do białych kołnierzyków. Cena też nie jest "biedronkowa" - ocenia Biskupski.
Redaktor naczelny „7 Dni – Przegląd Tygodnia” twierdzi, że pismo z łatwością znajdzie odbiorców. - W sklepach tej sieci można spotkać cały przekrój społeczny naszego kraju. Jestem też pewien, że w "7 dni - Przegląd Tygodnia" znajdą coś dla siebie także czytelnicy innych tygodników opinii, ponieważ tu nikt nie próbuje ich pouczać, nie narzuca swoich poglądów - mówi Tomasz Lada.
Tygodnik ma 84 strony i kosztuje 2,99 zł. Wydawca nie podaje nakładu.
(IKO, 03.02.2015)