Wydawca "Gazety Finansowej" z mniejszym zyskiem  |  Domino’s Pizza planuje przetarg  |  TVN liderem w grupach komercyjnych  |  Orkiestra Polskiego Radia ma nowego dyrektora  |  "Unboxing – Wielkie Otwarcie" od października w TVN  |  Archiwum Polskiego Radia  |  Grupa Infor rozstała się z dyrektorem  |  "MasterChef" z liczniejszą widownią  |  Archiwum PAP po akcji  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN  |  Arena Media agencją mediową  |  Euvic Media przeprowadzi kampanię  |  EssenceMediacom  |  Orange Polska ruszył z przetargiem  |  "Daily Mail" i "The Sun" zwalniają  |  "The New York Times" po pół wieku znów otwiera redakcję w Wietnamie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Wydawca "Gazety Finansowej" z mniejszym zyskiem  |  Domino’s Pizza planuje przetarg  |  TVN liderem w grupach komercyjnych  |  Orkiestra Polskiego Radia ma nowego dyrektora  |  "Unboxing – Wielkie Otwarcie" od października w TVN  |  Archiwum Polskiego Radia  |  Grupa Infor rozstała się z dyrektorem  |  "MasterChef" z liczniejszą widownią  |  Archiwum PAP po akcji  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN  |  Arena Media agencją mediową  |  Euvic Media przeprowadzi kampanię  |  EssenceMediacom  |  Orange Polska ruszył z przetargiem  |  "Daily Mail" i "The Sun" zwalniają  |  "The New York Times" po pół wieku znów otwiera redakcję w Wietnamie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Wydawca "Gazety Finansowej" z mniejszym zyskiem  |  Domino’s Pizza planuje przetarg  |  TVN liderem w grupach komercyjnych  |  Orkiestra Polskiego Radia ma nowego dyrektora  |  "Unboxing – Wielkie Otwarcie" od października w TVN  |  Archiwum Polskiego Radia  |  Grupa Infor rozstała się z dyrektorem  |  "MasterChef" z liczniejszą widownią  |  Archiwum PAP po akcji  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN  |  Arena Media agencją mediową  |  Euvic Media przeprowadzi kampanię  |  EssenceMediacom  |  Orange Polska ruszył z przetargiem  |  "Daily Mail" i "The Sun" zwalniają  |  "The New York Times" po pół wieku znów otwiera redakcję w Wietnamie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Dział: OPINIE

Dodano: Styczeń 04, 2015

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Nie jestem optymistą

Wiesław Podkański (fot. Karol Piechocki/Press)

Wydawcy prasy chcąc utrzymać się na rynku będą szukać rozwiązań, między innymi poprzez konsolidacje.

W 2015 roku dojdzie do konsolidacji firm wśród wydawców prasy. Będą łączyć siły i środki. Na rynku prasy będzie postępował proces dywersyfikacji portfolio największych wydawców, którzy będą częściej sięgać po inne media, takie jak radio czy telewizja, a także rozszerzać sprzedaż na nowych nośnikach.

Nie jestem optymistą. 2015 rok nie będzie wyglądał lepiej niż 2014, w którym ze sprzedażą bywało różnie. Ogólna tendencja nie jest dobra, choć zdarzają się wzrosty. Nadal będzie się rozwijała prasa lokalna i biznesowa. Niestety to, co tracimy w druku, nie jest rekompensowane w sprzedaży wydań elektronicznych. Nie sprzyja temu brak zmian legislacyjnych. Nie ma pewności, że zaostrzy się ochrona praw własności intelektualnej w Polsce. W roku wyborczym nie da się wprowadzić żadnych istotnych zmian legislacyjnych.

Wyzwaniem roku będzie próba zmniejszenia podatku VAT na prasę elektroniczną. Obecnie obniżony VAT obejmuje tylko prasę drukowaną, elektroniczna jest opodatkowana stawką podstawową 23 proc. Te stawki są dyskryminujące. Eksport wydań elektronicznych jest teraz tańszy, bo za sprzedaż na terenie naszego kraju wciąż trzeba płacić całą stawkę VAT, co ogranicza rozwój tego segmentu prasy.
Prognozy rynku reklamowego na 2015 rok zwiastują spadek przychodów reklamowych gazet o ok. 20 procent, a magazynów o 15 procent. Wydawcy muszą przekonać reklamodawców, że prasa nadal jest medium opiniotwórczym. Chcemy zmienić kształt badań czytelnictwa w Polsce, ponieważ nie można porównywać liczby sprzedanych egzemplarzy do kliknięć w Internecie. Na szczęście powoli dociera to do domów mediowych. (zebr. IKO)

(04.01.2015)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.