Tabloidy tracą najmniej - sprzedaż dzienników za trzy kwartały 2014 roku

W okresie styczeń-wrzesień 2014 roku tabloidy wyhamowały spadki sprzedaży - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Największy spadek miała "Gazeta Polska Codziennie" (Forum SA).
Pierwsze miejsce w zestawieniu za trzy kwartały br. zajmuje "Fakt" (Ringier Axel Springer Polska) ze średnią sprzedażą ogółem 327 003 egz. Porównując te dane z wynikami sprzedaży z analogicznego okresu ub.r. zanotował on spadek o 4,2 proc. Drugie miejsce zajmuje "Gazeta Wyborcza" (Agora SA) - 171 006 egz. (spadek o 15,1 proc.), trzecie "Super Express" (ZPR Media SA) - 151 853 egz. (spadek o 1,5 proc.).
Jedyny wzrost w zestawieniu odnotował "Parkiet Gazeta Giełdy" - o 19,6 proc. do 4 512 egz. Najbardziej spadła sprzedaż "Gazety Polskiej Codziennie" - o 22 proc. do 20 652 egz.
Niewielkie spadki sprzedaży tabloidów pokazują, że ich czytelnik wciąż chętniej sięga po informacje w tradycyjnym formacie. - Polacy wybierają tabloidy ze względu na ich cenę i to, że zawierają dużą liczbę symulacji, prostych objaśnień, kolorowych obrazów. Sensacja i plotki w pewnych grupach społecznych są najważniejszym wyznacznikiem atrakcyjności treści redakcyjnych. Czytelnik bardziej zaangażowany coraz częściej sięga po pogłębione treści do Internetu lub do wydań cyfrowych dzienników - ocenia media planner/buyer PRO Media House Aneta Hebda. Dostrzega ona, że wydawcy przy rozwijaniu sekcji online zwiększają szanse na pozyskanie reklamodawców w sieci. Na korzyść tabloidów przemawia to, że ich grupa docelowa jest wciąż silna. - Czytelnicy tabloidów z reguły mają czas na czytanie reklam w prasie, więc reklamodawcy łatwo nie zrezygnują z tych nośników - dodaje Hebda.
Wydawcy pozostałych dzienników, by minimalizować straty wynikające ze spadku sprzedaży, posiłkują się m.in. nowymi produktami czy podwyższaniem ceny. "Gazeta Wyborcza" w tym roku dwa razy podwyższyła cenę - w styczniu o 30 groszy, a z początkiem października o 10 groszy (aktualnie ceny wydań w poniedziałki, wtorki i środy wynoszą 2,90 zł, w czwartki, piątki i soboty – 3,30 zł).
Na pytanie "Presserwisu", czy wyrównało to straty ze spadków sprzedaży, dyrektor wydawniczy i zastępca redaktora naczelnego "GW", Wojciech Fusek odpowiada jedynie: - Zmiany ceny dokonane w 2013 roku i na początku 2014 roku nieznacznie wpłynęły na dynamikę sprzedaży egzemplarzowej. Wpływy w pierwszym półroczu br. spadły jedynie o 3,3 proc. w stosunku do pierwszego półrocza 2013 r., choć średnie rozpowszechnianie płatne "Wyborczej" zmniejszyło się o 15,2 proc. Widać więc, że przychody ze sprzedaży egzemplarzowej "Wyborczej" spadają istotnie mniej niż liczba sprzedanych egzemplarzy dziennika.
Fusek zauważa też wpływ nowych produktów "GW" na ograniczenie spadku sprzedaży egzemplarzowej. - Sądzimy, że to pierwsze efekty prac zespołu "Wyborczej" nad nowymi projektami i wprowadzenia kolejnych propozycji redakcyjnych, m.in. tygodników „Tylko Zdrowie” i „Na Pamięć”, czy "Magazynu Świątecznego" w nowej odsłonie - dodaje Fusek.
Gremi Business Communication, by zachęcić czytelników do korzystania z produktów cyfrowych, wprowadziło dla "Parkietu" i "Rzeczpospolitej" e-wydania, które dostępne są już wieczorem przed wydaniem drukowanym dziennika datowanym na następny dzień.
Sprzedaż dzienników ogólnopolskich w trzech kwartałach 2014 roku | |||||||||
styczeń - wrzesień 2014 | styczeń - wrzesień 2013 | ||||||||
Tytuł | średnia sprzedaż ogółem | średnie rozpowszechnianie płatne razem | średni nakład jednorazowy | średnia sprzedaż ogółem | średnie rozpowszechnianie płatne razem | średni nakład jednorazowy | |||
Fakt | 327003 | -4,16% | 327003 | -4,16% | 452008 | -4,64% | 341 197 | 341 197 | 473 979 |
Gazeta Wyborcza | 171006 | -15,05% | 191494 | -13,70% | 255031 | -14,63% | 201 295 | 221 889 | 298 749 |
Super Express | 151853 | -1,46% | 152573 | -1,45% | 256427 | -3,39% | 154 101 | 154 821 | 265 429 |
Rzeczpospolita | 56128 | -7,64% | 57990 | -29,38% | 68216 | -24,84% | 60 772 | 82 121 | 90 764 |
Dziennik Gazeta Prawna | 48206 | -6,73% | 58365 | -15,49% | 67457 | -10,64% | 51 686 | 69 064 | 75 492 |
Przegląd Sportowy | 35779 | -8,41% | 35779 | -8,41% | 69865 | -11,24% | 39 066 | 39 066 | 78 710 |
Gazeta Podatkowa | 27552 | -6,16% | 27552 | -6,16% | 40237 | -7,24% | 29 360 | 29 360 | 43 378 |
Gazeta Polska Codziennie | 20652 | -22,04% | 20664 | -22,04% | 72281 | -19,19% | 26 490 | 26 505 | 89 442 |
Puls Biznesu | 10631 | -9,18% | 12110 | -24,19% | 13653 | -22,04% | 11 706 | 15 974 | 17 512 |
Parkiet Gazeta Giełdy | 4512 | 19,62% | 5001 | -21,59% | 10178 | -5,77% | 3 772 | 6 378 | 10 801 |
(MAL, 05.11.2014)
