Agora uruchamia serwis data journalism, kieruje nim Vadim Makarenko
Strona główna serwisu BIQdata.pl
Vadim Makarenko kieruje serwisem internetowym z dziennikarstwem danych (data journalism), który Agora dziś uruchamia dla subskrybentów cyfrowej "Gazety Wyborczej". Serwis BIQdata.pl opisuje świat liczbami, m.in. w formie wielopłaszczyznowych interaktywnych infografik.
- Im więcej przetwarzanych danych, tym trudniej z nimi pracować. Dziennikarstwo danych jest zajęciem czasochłonnym, pracochłonnym i wymagającym nowych kompetencji w redakcji, a to oznacza inwestycje po stronie wydawców - mówi Vadim Makarenko. Jako redaktor kieruje on zespołem serwisu BIQdata.pl, w skład którego wchodzą: dziennikarz Piotr Kozłowski (w przeszłości pracował w Polskapresse, Inforze i Gazeta.pl, dziś współpracuje z fundacjami Media 3.0 i ePaństwo), grafik Aleksander Deryło (od maja 2013 roku tworzy interaktywne infografiki dla Wyborcza.pl) i programista/webmaster Marcin Gębala.
Makarenko wizualizacją danych zainteresował się będąc na zagranicznym stypendium, podczas którego poznał, jak powstaje Datablog, tworzony przez redakcję "The Guardian”. Serwisy dziennikarstwa danych mają m.in. „The Washington Post” - Wonkblog i „New York Times” - NYT Upshot. - Zwizualizowane informacje są atrakcyjniejsze i łatwiejsze w odbiorze dla czytelnika, pozwalają mu zajrzeć głębiej, odkryć coś, na co nie miał czasu albo możliwości. Mediom pozwalają w pełni wykorzystać możliwości, które daje Internet, czyli nie tylko szybko znajdować albo zbierać dane, ale także je aktualizować - mówi Makarenko.
Materiały prezentowane na BIQdata.pl powstają z wykorzystaniem otwartych narzędzi dostępnych online, takich jak: Datawrapper, Infogr.am, Piktochart, Tableau i Timeline JS. Redakcja planuje, że uda jej się tworzyć jeden materiał dziennie. Zamierza wykorzystywać zarówno ogólnodostępne dane (np. od urzędów państwowych: GUS, KRS czy Rejestru Zastawów), jak i dane zdobywane na wyłączność przez dziennikarzy serwisu (udało jej się np. pozyskać informacje od serwisu muzycznego Spotify na temat ulubionych wykonawców mieszkańców Polski z różnych regionów).
Z treści BIQdata.pl będą mogli korzystać wyłącznie użytkownicy, którzy mają wykupiony jeden z pakietów prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej”. Niektóre materiały będą prezentowane na Wyborcza.pl lub Wyborcza.biz w ramach promocji serwisu. Rubryka BIQdata co dwa tygodnie będzie pojawiać się w „Magazynie Świątecznym” „Gazety Wyborczej”. - To pierwszy projekt naszej redakcji, który zrodził się w środowisku cyfrowym i nie ma swojego odpowiednika w druku - podkreśla Makarenko.
(GK, 22.09.2014)