Dział: TELEWIZJA

Dodano: Lipiec 16, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Polskie Stowarzyszenie Blogerów i Vlogerów w sprawie akcji HBO

Element kampanii serialu "Pozostawieni", w której wykorzystano blogerów

Po szeroko komentowanej kampanii promocyjnej serialu HBO prawnicy przygotowali na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów (PSBV) ekspertyzę, z której wynika, że rozpowszechnianie wizerunku blogerów i vlogerów wymaga ich zezwolenia.

Ekspertyza dotyczyła naruszenia dóbr osobistych blogerów i vlogerów w kampanii promocyjnej serialu HBO. Elementem tej kampanii, promującej nowy serial  "Pozostawieni", było zaangażowanie blogerów do działań marketingowych bez ich zgody. W mailingu blogerzy otrzymali wymyślone wypowiedzi na temat filmu od jakoby innych blogerów wraz z ich zdjęciami - m.in. Natalii Hatalskiej, Macieja Budzicha, Jakuba Prószyńskiego. "Choć sytuacja dotyczyła kilkunastu blogerów oraz vlogerów, to wywołała sporą dyskusję w sieci oraz w mediach branżowych. Głosy były podzielone, ale naszym zdaniem należało ją zbadać i wyjaśnić, żeby blogerzy wiedzieli, jak się zachować w przyszłości" - komentuje cytowany w komunikacie prasowym Jakub Górnicki, prezes PSBV. I dodaje: "Podeszliśmy do tematu na chłodno i ujęliśmy go systemowo, aby podobne sytuacje nie miały już miejsca, natomiast w wypadku ich ponownego zaistnienia, chcieliśmy dać blogerom i vlogerom, w tym członkom PSBV, do których również trafił mailing, rekomendacje i rozwiązania na przyszłość".

Z ekspertyzy prawnej wynika m.in., że rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej (na podstawie Ustawy Kodeks Cywilny i Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzyma umówioną zapłatę za pozowanie. Reklama sprzeczna z prawem może być także czynem nieuczciwej konkurencji.
"Opracowanie porusza szeroką tematykę, zwracając uwagę czytelnika na te aspekty dziedziny praw autorskich i pokrewnych, prawa własności przemysłowej i intelektualnej, których blogerzy i vlogerzy powinni mieć szczególną świadomość" - informuje cytowana w komunikacie adwokat Małgorzata Jaworska-Woźniak.

 

 

(BG, DR, 16.07.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.