Sprzedaż tygodników lokalnych i regionalnych w pierwszym kwartale 2014
Wszystkie tygodniki lokalne i regionalne kontrolowane przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy zanotowały spadki sprzedaży w pierwszym kwartale br. Zdaniem prezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych wydawcy działający w tym segmencie muszą więcej inwestować w Internet.
Pierwsze miejsce w zestawieniu utrzymał "Tygodnik Zamojski" (Wydawnictwo Zamojskie), którego średnia sprzedaż ogółem w pierwszym kwartale wyniosła 24 415 egz., czyli o 4,2 proc. mniej niż w tym okresie ub.r. Drugie miejsce zajmuje "Tygodnik Siedlecki - Magazyn" (Wydawnicza Spółdzielnia Pracy Stopka), który sprzedawał średnio 20 742 egz. (spadek o 9,5 proc.). Trzeci jest "Tygodnik Podhalański" (Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze) – 15 594 egz. (spadek o 4,6 proc.). Wydawca "Tygodnika Podhalańskiego" Jerzy Jurecki tłumaczy, że gorsza sprzedaż jego tytułu wynika z tego, że w sezonie zimowym było mniej turystów w Zakopanem. - W sezonie zimowym mamy zazwyczaj najlepszą sprzedaż. W tym roku jednak sezon był słaby, było mniej turystów niż zwykle, a oni stanowią w tym okresie znaczący procent naszych czytelników – mówi Jurecki.
Prezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych i wydawca "Przełomu – Tygodnika Ziemi Ostrołęckiej" Alicja Molenda nie kryje, że gazetom lokalnym będzie coraz trudniej utrzymać czytelników. – Konieczne jest inwestowanie w serwisy internetowe. W "Przełomie" prowadzimy sondy, by porównać, jaki procent naszych czytelników korzysta też z naszego serwisu. W ciągu ostatnich kilku lat liczba czytelników korzystających z obu mediów spadła o połowę, za to wzrosła znacząco liczba osób, które korzystają tylko z serwisu – zauważa Molenda.
| Sprzedaż tygodników lokalnych i regionalnych w pierwszym kwartale 2014 roku (dane ZKDP) | |||||||||
| styczeń-marzec 2014 | styczeń-marzec 2013 | ||||||||
| Tytuł | średnia sprzedaż ogółem | średnie rozpowszechnianie płatne razem | średni nakład jednorazowy | średnia sprzedaż ogółem | średnie rozpowszechnianie płatne razem | średni nakład jednorazowy | |||
| Tygodnik Zamojski | 24415 | -4,15% | 24415 | -4,15% | 31417 | 0,35% | 25473 | 25473 | 31307 |
| Tygodnik Siedlecki – Magazyn | 20742 | -9,49% | 20742 | -9,49% | 28000 | -6,78% | 22918 | 22918 | 30038 |
| Tygodnik Podhalański | 15594 | -4,62% | 15717 | -4,69% | 24277 | -7,63% | 16350 | 16491 | 26283 |
| TEMI Galicyjski Tygodnik Informacyjny | 14980 | -4,48% | 14980 | -4,48% | 20304 | -8,60% | 15683 | 15683 | 22215 |
| Tygodnik Ostrołęcki | 13374 | -17,34% | 13627 | -17,02% | 17528 | -14,92% | 16180 | 16422 | 20602 |
| Tygodnik Ciechanowski | 12221 | -5,42% | 12221 | -5,42% | 16758 | -2,09% | 12922 | 12922 | 17115 |
| Życie Podkarpackie | 9864 | -15,24% | 9864 | -15,24% | 16031 | -11,73% | 11638 | 11638 | 18162 |
| Przełom – Tygodnik Ziemi Chrzanowskiej | 8712 | -10,30% | 8712 | -10,30% | 12000 | -6,25% | 9712 | 9712 | 12800 |
| Nowy Łowiczanin | 8553 | -5,39% | 8553 | -5,39% | 9812 | -4,41% | 9040 | 9040 | 10265 |
| Obserwator Lokalny | 8514 | -2,65% | 8514 | -2,65% | 10200 | 0,00% | 8746 | 8746 | 10200 |
W samym marcu br. wyniki sprzedaży w tym segmencie prezentowały się następująco: "Tygodnik Zamojski" – 23 740 egz. (spadek o 6,9 proc.), "Tygodnik Siedlecki - Magazyn" – 20 545 egz. (spadek o 9,9 proc.), "Tygodnik Podhalański" – 14 890 egz. (spadek o 8,5 proc.), "TEMI Galicyjski Tygodnik Informacyjny" (Świt) – 14 189 egz. (spadek o 6,2 proc.), "Tygodnik Ostrołęcki" (Media Regionalne) – 13 019 egz. (spadek o 21,1 proc.), "Tygodnik Ciechanowski" (Spółdzielnia Pracy "Ciech-Press" w Ciechanowie) – 12 003 egz. (spadek o 10,9 proc.), "Życie Podkarpackie" (Ziemia Przemyska) – 9726 egz. (spadek o 16,3 proc.), "Przełom – Tygodnik Ziemi Chrzanowskiej" (Firma Wydawnicza "Przełom") – 8463 egz. (spadek o 10,5 proc.), "Nowy Łowiczanin" (Oficyna Wydawnicza "Nowy Łowiczanin") – 8322 egz. (spadek o 9,2 proc.), "Obserwator Lokalny" (Agencja Wydawnicza "Agard") – 8298 egz. (spadek o 4,9 proc.).
(MAL, 21.05.2014)










