KER: reklama margaryny Optima Cardio może wprowadzać w błąd
Komisja Etyki Reklamy uznała, że kampania margaryny Optima Cardio (Bungee Polska) może nadużywać zaufania odbiorców i wykorzystywać ich brak doświadczenia.
Chodzi o telewizyjną reklamę, w której doktor nauk biologicznych Iwona Koźlicka przekonuje, że do obniżenia cholesterolu nie wystarcza prowadzenie zdrowego trybu życia i zdrowej diety, a potrzebne jest spożywanie margaryny.
"W moim przekonaniu reklama podważa sens zdrowego trybu życia i dbania o siebie. Pojawia się wyraźne sformułowanie, że stosowanie zdrowej diety i aktywność fizyczna »nie wystarcza«, a dopiero stosowanie Optima Cardio pomaga w obniżeniu cholesterolu. Nie pojawia się sformułowanie, że zdrowy tryb życia oraz stosowanie margaryny poprawiają zdrowie, do czego próbuje przekonać producent we własnym opisie reklamy" - pisze autorka skargi.
Przedstawiciele Bungee Polska nie zgodzili się z zarzutami. Uzasadniając wniosek o oddalenie skargi, napisali, że "reklama podkreśla konieczność przestrzegania zrównoważonej diety, prowadzenia zdrowego trybu życia oraz ogólnie - »dbania o siebie«". Według firmy skarga została sformułowana w oparciu o tendencyjnie wybrane fragmenty reklamy, podczas gdy przekaz odczytany poprawnie - w całości - nie może być interpretowany tak, jak tego chce konsument. Od 21. sekundy spotu emitowany jest disclaimer, czyli informacja pisana małym druczkiem pod koniec reklamy: "efekt obniżenia cholesterolu o 7-10 proc. uzyskuje się przy konsumpcji od 1,5-2,4 steroli roślinnych dziennie, w połączeniu ze zdrowym stylem życia oraz zbilansowaną i zróżnicowaną dietą".
Zdaniem KER reklama narusza jednak kodeks etyki. Zespół orzekający zwrócił uwagę na fakt, że disclaimer nie był wyświetlany w trakcie reklamy w sposób umożliwiający zapoznanie się z nim. Reklama może nadużywać zaufania odbiorców i wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy.
Jednocześnie komisja oddaliła zarzut dotyczący wprowadzania konsumentów w błąd co do właściwości reklamowanego produktu.
(DR, 26.03.2014)










