Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Dział: PRASA

Dodano: Marzec 17, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Ruch żąda od "Gazety Polskiej" zmniejszenia nakładu i grozi konsekwencjami

Ruch SA chce, by Niezależne Wydawnictwo Polskie oddawało do dystrybucji o połowę mniej egzemplarzy "Gazety Polskiej". Grozi, że jeśli wydawca będzie przesyłał większy nakład, to za przechowywanie jego nadwyżek zapłaci. Ruch tłumaczy, że podjął taką decyzję ze względu na spadek sprzedaży tego tygodnika.

Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny "Gazety Polskiej", w piątek otrzymał pismo od Piotra Ludwickiego, dyrektora biura kolportażu i prenumeraty Ruchu, w którym ten napisał: "Z uwagi na spadkowy trend sprzedaży tygodnika »Gazeta Polska« i wynikający z powyższego nadmiarowy w stosunku do zapotrzebowania sieci sprzedaży poziom zwrotów, oczekujemy nakładów w wysokości 28 tys. egz. począwszy od numeru z datą wydawniczą 19 marca 2014 roku". Ewentualne koszty za składowanie nadwyżek nakładu ma ponosić wydawca.
Sakiewicz tłumaczy, że Ruch nie wywiązał się z zawartej umowy. - Nie uzasadnił swojej decyzji w żaden logiczny sposób. Argumenty, że nam spada sprzedaż, w tym momencie są bez sensu, bo ostatnie dane mówią o radykalnym wzroście sprzedaży – mówi. I dodaje: - W umowie jest zapis, że powinni z nami konsultować tego typu cięcia. Nic takiego nie zrobili, a po prostu z godziny na godzinę nakazali natychmiastowe obcięcie nakładu. To jest jakaś represja albo działanie polityczne, które nie ma żadnego uzasadnienia biznesowego - uważa Sakiewicz.
"Gazeta Polska" apeluje do swoich czytelników, by bojkotowali Ruch i kupowali tygodnik w Kolporterze, Garmondzie lub w wersji elektronicznej. Sakiewicz zapowiedział, że zawiadomi prokuraturę o przestępstwie i zgłosi sprawę do Urzędu Kontroli Konkurencji i Konsumentów.
- Informacje zawarte w piśmie wysłanym do Tomasza Sakiewicza są podyktowane troską o to, by "Gazeta Polska" była w kioskach - tłumaczy Izabela Cicha-Berenda, rzecznik prasowy Ruch SA. - Piotr Ludwicki ma rację, że to nie spadek czytelnictwa, a rozbieżność między liczbą egzemplarzy, które są dostarczane do kiosków, a ich sprzedażą powoduje, że koszty dla Ruchu się zwiększają. To jest czysto biznesowa rozmowa, próba znalezienia kompromisu i wspólnego rozwiązania. Dlatego też nie rozumiem, dlaczego "Gazeta Polska" tak ostro zareagowała. Są prowadzone rozmowy i mam nadzieję, że pan Tomasz Sakiewicz wróci do stołu i gazety dalej będą dostępne w kioskach - mówi Izabela Cicha-Berenda.
Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej i główny akcjonariusz ZPR SA, przyznaje, że zbyt duże zwroty mogą być problemem dla dystrybutora. - Jeżeli na przykład gazeta sprzedaje się tylko w 20 proc. nakładu, to wożenie jej jest nieopłacalne – mówi Benbenek.
Tomasz Sakiewicz przyznaje, że dziewiąty numer "Gazety Polskiej" miał nieco ponad 50 proc. zwrotów. Poprzednie więcej.
Krzysztof Komar, prezes Motor-Presse Polska, uważa, że kolporter powinien takie sprawy uzgadniać z wydawcami z odpowiednim wyprzedzeniem. - Wydawca ma umowy z drukarnią na nakład, zamówiony papier i w ten sposób Ruch naraża wydawcę na koszty - podkreśla Komar.
- Wydawca najlepiej się orientuje, czy na przykład za kilka tygodni sprzedaży będzie rosła. Wobec tego strony muszą usiąść i porozmawiać - mówi Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.
Średnia sprzedaż ogółem "Gazety Polskiej" w ub.r. wyniosła 55 235 egz. i była o 15,57 proc. niższa niż rok wcześniej (Dane: ZKDP).  

(DR, 17.03.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.