"Kraków nie potrzebuje igrzysk"
Zimowe igrzyska olimpijskie z punktu widzenia promocji Krakowa to zupełnie nieopłacalna inwestycja.
Łudzą się ci, którzy myślą, że za pomocą wielkiego wydarzenia, jakim są igrzyska olimpijskie, wypromują konkretne miasto. Badania dotyczące wpływu igrzysk na prosperity miasta wskazują, że:
• Tak, igrzyska mogą przyczynić się do rewitalizacji części miasta (dobrym przykładem jest wschodni Londyn)
• Tak, „zostawiają” po sobie infrastrukturę sportową i turystyczną, choć koszty jej utrzymania często w długim okresie są problemem dla miasta gospodarza (np.: stadiony na piłkarskie Euro czy mundial)
• Tak, czynią miasto bardziej rozpoznawalnym w badaniach znajomości wśród społeczeństwa
• Nie, na igrzyskach się nie zarabia
• Nie, igrzyska nie zwiększają w dużej skali ruchu turystycznego w perspektywie kilku lat po wydarzeniu.
Czy Kraków potrzebuje rewitalizacji? O niczym takim w kontekście kandydatury się nie mówi. Mówi się natomiast dużo o obiektach sportowych, które tak czy inaczej miasto będzie budowało – główna arena igrzysk to prawie gotowa hala widowiskowa.
Czy Kraków potrzebuje wzrostu ruchu turystycznego? Oczywiście, że tak. Rokroczny wzrost jest stabilny, ale miastu ciągle daleko do lidera regionu jakim jest Praga. Dlatego potrzeba działań promocyjnych. Igrzyska, jak pokazują statystyki niewiele pomogą. Kraków ma rozpoznawalny na kluczowych rynkach produkt (Wielka Brytania i Irlandia, Niemcy, Włochy, Hiszpania). Potrzebuje tylko komunikacji swoich przewag. Jakich? Oto te kluczowe:
1. Kraków to miasto nie na turystykę zimową, ale letnią. Polskim górom trudno rywalizować z Alpami.
2. Kraków to nie miasto opowiadające o przemianie związanej z jednorazowym zrywem, ale o monumentalnej wielonarodowej historii. W Polsce miastem mogącym wiarygodnie opowiedzieć o przemianie jest zmieniająca się z miasta fabryk na zagłębie kreatywne Łódź, a nie Kraków.
3. Kraków to nie samo miasto, ale centrum niewypromowanej do tej pory Małopolski.
Czy coś z tego zostanie efektywnie zakomunikowane przy okazji organizacji igrzysk? Nie. Igrzyska będą o zimie, o zmianach i rozwoju oraz o mieście. Będziemy promować nie ten produkt.
Bartłomiej Brach razem z Jackiem Wasilewskim prowadzi bloga Storytelling
(04.03.2014)