Transmisje z Soczi przyniosły TVP mniej niż igrzyska w Vancouver
Ze sprzedaży czasu reklamowego przy transmisjach z zimowych igrzysk olimpijskich w Soczi cztery anteny Telewizji Polskiej uzyskały cennikowo 27,8 mln zł. Wpływy reklamowe nie pokryją wydatków, jakie TVP poniosła na prawa do imprezy i jej obsługę.
Dla porównania: zimowe igrzyska olimpijskie w Vancouver w 2010 dały TVP 33,7 mln zł z reklam, a igrzyska w Turynie w 2006 roku - 20,4 mln zł (dane cennikowe nie uwzględniają rabatów).
Najwięcej na zakup spotów przy transmisjach z Soczi wydały firmy: US Pharmacia (2,55 mln zł), Aflofarm (2,36 mln zł), PSA Peugeot Citroën (1,42 mln zł), Procter & Gamble (1,37 mln zł) i Totalizator Sportowy (1,31 mln zł).
Igrzyska przyciągały do TVP 1 średnio 2,50 mln widzów, do TVP 2 – 1,54 mln, do TVP Info – 482 tys., a do TVP Sport – 101 tys. Największą widownię zgromadził konkurs skoków narciarskich w sobotę 15 lutego, kiedy Kamil Stoch po raz drugi na tej olimpiadzie zdobył złoty medal – w Jedynce oglądało te zawody 10,44 mln osób. Z kolei ceremonię nagradzania kwiatami po jego pierwszym zwycięstwie - 9 lutego na normalnej skoczni - obejrzało 9,5 mln osób, a sam konkurs tego dnia – 9,41 mln osób. Z kolei olimpijskim hitem Dwójki była ceremonia medalowa z udziałem Kamila Stocha z niedzieli 16 lutego – 5,48 mln widzów.
|
Najchętniej oglądane transmisje z Soczi: |
|||||||
|
Lp. |
Transmisja |
Stacja |
Data |
Emisja |
Średnia widownia |
Średni udział w rynku |
|
|
od |
do |
||||||
|
1 |
Skoki narciarskie - duża skocznia |
TVP 1 |
15.02.2014 |
18:43:55 |
20:46:44 |
10 444 093 |
59,29% |
|
2 |
Ceremonia kwiatowa (Stoch) |
TVP 1 |
09.02.2014 |
20:28:35 |
20:35:06 |
9 502 684 |
50,81% |
|
3 |
Skoki narciarskie - normalna skocznia |
TVP 1 |
09.02.2014 |
18:28:45 |
20:24:01 |
9 408 520 |
52,74% |
|
4 |
Ceremonia kwiatowa (Stoch) |
TVP 1 |
15.02.2014 |
20:52:28 |
21:02:35 |
8 617 047 |
47,83% |
|
5 |
Skoki narciarskie – konkurs drużynowy |
TVP 1 |
17.02.2014 |
18:13:47 |
20:26:02 |
8 581 030 |
51,74% |
|
6 |
Ceremonia otwarcia |
TVP 1 |
07.02.2014 |
16:35:28 |
20:21:51 |
6 702 313 |
45,14% |
|
7 |
Skoki narciarskie - kwalifikacje normalna skocznia |
TVP 1 |
08.02.2014 |
17:28:53 |
18:48:10 |
5 918 529 |
41,23% |
|
8 |
Ceremonia medalowa (Stoch i Bródka) |
TVP 2 |
16.02.2014 |
17:52:35 |
18:25:26 |
5 482 878 |
34,09% |
|
9 |
Skoki narciarskie - kwalifikacje duża skocznia |
TVP 1 |
14.02.2014 |
18:28:28 |
19:40:56 |
4 814 972 |
32,82% |
|
10 |
Planowany początek skoków narciarskich na normalnej skoczni |
TVP 1 |
09.02.2014 |
17:42:58 |
17:48:40 |
4 352 414 |
29,34% |
|
11 |
Ceremonia zamknięcia |
TVP 1 |
23.02.2014 |
17:11:23 |
19:27:31 |
4 348 272 |
29,44% |
|
12 |
Łyżwiarstwo szybkie - kobiety drużynowo |
TVP 1 |
22.02.2014 |
16:15:08 |
16:29:45 |
4 332 651 |
|
Telewizja publiczna od początku zakładała, że wpływy z reklam nie zrekompensują bezpośrednio kosztów związanych z igrzyskami. Na początku lutego prezes TVP Juliusz Braun mówił "Presserwisowi", że nadawca publiczny liczy na inne korzyści z telewizyjnych praw do tego i innych dużych wydarzeń sportowych: społeczne, wizerunkowe, a także ekonomiczne. „Transmisje przyciągają dużą widownię. Ci widzowie trafią też na inne nasze audycje, liczymy, że część nich z nami zostanie. To wszystko w dłuższym okresie przyniesie dodatkowe korzyści ekonomiczne” - twierdził Braun.
Czy nawet wielomilionowa widownia najpopularniejszych transmisji z Soczi nie zmieni sytuacji? - Obliczamy bilans igrzysk. Ale prawdopodobnie reklamy nie przyniosą tyle, żeby pokryć bardzo wysokie koszty praw i produkcji – odpowiada rzecznik prasowy TVP Jacek Rakowiecki.
Dane: Nielsen Audience Measurement.
(RUT, 25.02.2014)










