Aegis Media przejmuje Socializer SA - cena zależy od przyszłych wyników grupy

Grupa Aegis Media podpisała umowę przejęcia większości akcji spółki Socializer SA. Za 95,6 proc. udziałów Aegis Media zapłaci co najmniej 26,3 mln zł. Większość tej kwoty trafi do Grupy o2 i Łukasza Misiukanisa. Umowa sprzedaży jest tak skonstruowana, że Misukanis nadal będzie zainteresowany rozwojem sprzedanych agencji social media.
Aegis Media kupi w sumie 1,94 mln akcji. Transakcja będzie przeprowadzona w dwóch pakietach. Inwestorzy instytucjonalni, wśród których jest m.in. Grupa o2 (należy do niej ok. 22 proc. udziałów) sprzedadzą 636 tys. akcji po cenie 19,97 zł za akcję. W wyniku tej transakcji Grupa o2 otrzyma ok. 8,5 mln zł (na początku 2012 roku zainwestowała w nią 6,8 mln zł). Z kolei pakiet 1,3 mln akcji spółki Socializer SA należących do akcjonariuszy indywidualnych zostanie sprzedany po 10,41 zł za akcję, ale cena ta może wzrosnąć nawet do 57,39 zł, o ile przejęte agencje będą miały dobre wyniki finansowe w najbliższych czterech latach. Największym akcjonariuszem indywidualnym przejmowanej spółki jest jej założyciel i prezes Łukasz Misiukanis - ma 27,7 proc. akcji. Socializer SA od stycznia 2012 roku jest notowana na rynku New Connect - w piątek akcje spółki kosztowały 19,18 zł (najdroższe były w czerwcu ub.r. - kosztowały wtedy 35,52 zł).
W pierwszych trzech kwartałach 2013 roku Socializer SA miała 15,53 mln zł przychodu i 2,13 mln zł zysku netto. Grupa Socializer (agencja Socializer, Lubię To oraz marka Socialformance) zatrudnia 130 osób w Warszawie i Białymstoku i obsługuje m.in. Microsoft, Play i Lotos. Teraz wejdzie w skład Dentsu Aegis Network i działać będzie pod marką Isobar (marka Socializer przestanie być komunikowana, używana będzie natomiast marka agencji Lubię to). Do brytyjskiego oddziału japońskiego holdingu reklamowego Dentsu należą w Polsce: domy mediowe Carat oraz Vizeum, agencja komunikacji Out-of-Home Posterscope, agencja performance marketingu iProspect, Amnet zajmujący się RTB oraz agencja komunikacji reklamowej Isobar.
Łukasz Misiukanis zostanie wiceprezesem polskiego oddziału Isobar, odpowiedzialnym za dział media & social. Proces integracji spółek potrwa do połowy 2014 roku.
- Ta transakcja to miły dowód na to, że duże międzynarodowe podmioty dostrzegają potencjał i zasługi młodych innowacyjnych przedsiębiorców - komentuje Tomasz Nowiński, founder & managing partner Marketing Wizards Group. - Kolejni duzi gracze pewnie też będą się rozglądać po rynku i szukać podmiotów do przejęcia. To szansa dla dobrych agencji i możliwość oczyszczenia rynku z podmiotów wątpliwej jakości - mówi Nowiński.
Artur Andrian, CEO VML Poland: – Wycena agencji jest pochodną audytu, a ten z kolei szacuje osiągnięcia i perspektywy wzrostu. Nie mam dostępu do tych danych, więc trudno mi powiedzieć, czy 26,3 mln zł to dużo czy mało. Przyjęty model wyceny zakłada wzrost wartości grupy w czasie. Ale pozostaje pytanie, czy w w ramach nowej struktury uda im się rozwijać dalej w taki dynamiczny sposób?
(GK, AMS, 18.01.2014)
