Ali Ali wylicza dziesięć głupich rzeczy dotyczących reklamy

Ali Ali podczas prezentacji na Golden Drum 2013
Ali Ali, reżyser reklam, autor cyklu „Never say no to Panda”, który w serwisie YouTube miał 27 mln odsłon, przez dziesięć lat był dyrektorem kreatywnym w agencjach sieci: D'Arcy, Leo Burnett, JWT, McCann, DDB. Na festiwalu Golden Drum 2013 w Portoroż podsumował swoją karierę w reklamie w dziesięciu punktach.
1. Reklama to nie jest „rocket science". Nikt nas nie traktuje tak poważnie, jak my siebie sami. Jak pracujesz w reklamie to pamiętaj, że istnieje życie poza nią.
2. Pamiętaj, że ludzie mają znacznie lepsze rzeczy do zrobienia, niż gapienie się na twoje reklamy. Jak byś nie był z nich dumny, to tylko reklamy.
3. W reklamie nie ma eskpertów, ale jst „fear factor". Najlepsze pomysły mają ci, kórych nikt jeszcze nie nauczył, czego nie wolno, czego się nie da, i czego klient na pewno nie kupi.
4. Nie bój się robić rzeczy głupich – inaczej stracisz kontakt z prawdziwym życiem i będziesz na nie patrzył przez pryzmat nierealnego świata reklamy. Coca– Cola w żadnej ze swoich reklam nie opowiada o napoju, ale o szczęściu, miłości, spełnieniu itp. To obłęd! Coca–cola to napój, nic więcej!
5. Prezentuj klientom zawsze tylko jedną linię kreatywną, najlepszą, bo jak mu pozwolisz wybierać, to na pewno wybierze tę najsłabszą. Po co prezentować jakieś opcje? Skoro rekomendujesz klientowi pomysł numer 2, to po co w ogóle pokazujesz 1, 3 i 4?
6.Twój klient z twoim pomysłem kreatywnym nie może się czuć za dobrze. Jak jest szczęśliwy z powodu tego, co mu rekomendujesz, to zły znak - i na pewno twoja reklama nie zadziała. Im bardziej klient jest przestraszony z powodu tego, co zobaczy, tym większe szanse, że reklama zadziała.
7. Twój klient nie jest królem, i nie traktuj go w ten sposób. Owszem, dzieki niemu masz pieniądze, on cię żywi i utrzymuje, ale nie jest królem absolutnym. Zadaniem agencji jest zrobienie tego, czego on sam nie potrafi i co musi zaakceptować.
8. Szanuj produkt, który tworzysz bardziej, niż proces który go poprzedza. Nikt nie ogląda twojego contact raportu. Po obejrzeniu złej reklamy, nikt przecież nie powie - ale PPM był świetny!
9. Im szybciej, tym lepiej! Jak obrabiasz swój pomysł bez końca, to staje się on coraz słabszy, a nie coraz lepszy.
10. Jak nie masz nic do roboty, to nie czekaj na brief od klienta, tylko wyjdź z agencji i się czymś zajmij. Może wymyślisz coś genialnego, co nie jest odpowiedzią na brief, tylko pochodzi od Ciebie.
I jako bonus – rada numer 11. Każdy, ja też, ma na swoim koncie nie tylko Lwy z Cannes, ale i reklamy beznadziejne. Do tych ostatnich się nie przyznawaj.
Zobacz cykl reklam „Never say no to Panda”, których reżyserem jest Ali Ali
(AMS, 13.10.2013)
