Konferencja Top Marka 2013
Social media i blogerzy stają się coraz bardziej popularni, ale dziennikarze wciąż są potrzebni. To oni swoim nazwiskiem i redakcją gwarantują wiarygodność - podkreślali uczestnicy konferencji "Top Marka" zorganizowanej 30 września 2013 roku w warszawskim hotelu Hilton. Tam też ogłoszono wyniki szóstej edycji badania Top Marka, w którym wyłoniono najbardziej medialne brandy w dziesięciu branżach.
Uczestnicy debaty zorganizowanej wczoraj w Warszawie przez miesięcznik "Press" i Press-Service Monitoring Mediów dyskutowali o tym, co zmieniło się w relacjach między dziennikarzami a branżą PR, czy dziennikarze są jeszcze potrzebni i dlaczego są ważniejsi od blogerów. Jak zauważono, w ostatnich latach zmieniła się komunikacja na linii piarowiec - dziennikarz, a dodatkowo social media zmieniły dziennikarstwo.
- Kiedyś był dziennikarz i była marka. Klient był w późniejszym etapie. On głosował portfelem, gdy przychodził do sklepu, decydował się lub nie na daną usługę - analizował Arkadiusz Mierzwa, rzecznik prasowy, dyrektor ds. komunikacji i PR w NC+. - Wraz z pojawieniem się social mediów klient stał się pełnoprawnym uczestnikiem tego trójkąta i nawet jeżeli nie decyduje portfelem, a często tak jest, że krytykuje jakąś markę czy firmę, nadal jest jej klientem. Social media dały mu możliwość otwarcia komunikacyjnego. To zmieniło układ sił w tej grze, jeżeli nazwiemy to grą - wyjaśniał.
Anetta Gołda, brand PR manager w Grupie Żywiec, także podkreślała nowe możliwości, jakie social media stworzyły markom. – W tej chwili marki mogą podjąć prawdziwy dialog z konsumentem. Być może na końcu konsument nie wybierze naszej marki, natomiast ta możliwość rozmowy z nim i opowiadania swojej historii jest ważna - mówiła. Z kolei Michał Olbrychowski, dyrektor wykonawczy Havas PR, wspomniany przez Mierzwę trójkąt zastępuje kwadratem: – Z jednej strony mamy firmę, z drugiej strony mamy odbiorcę, znowu odbiorcę i jeszcze pracownika firmy - wyjaśniał. - Kiedyś ta komunikacja była dwutorowa, czyli firma – konsument. Potem firmy bardziej otworzyły się na komunikację, czyli była firma - konsument i czekali na feedback, czyli konsument - firma. Teraz dzięki temu, co dały nam social media, klienci wymieniają się między sobą doświadczeniami na temat marek.
Zdaniem Olbrychowskiego z powodu Internetu stracili nieco dziennikarze - na rzecz blogerów. - Wzrosła rola blogerów ze względu na ich dostępność i niezależność, a zmalała rola dziennikarzy ze względu na to, że jest ich mniej, są bardziej zajęci, są pod większą presją działów reklamy, redaktorów - analizował. Tomasz Grynkiewicz, dziennikarz BizTok.pl, tak obrazował różnicę między rolą dziennikarzy i blogerów: - Jeśli popatrzymy na to, co się dzieje z dziennikami, widzimy, że nie do końca zajmują się tym samym, czym zajmowały się kiedyś. Na przykład w przypadku NC+ w Internecie była ogromna burza, lecz w prasie się niewiele działo. W prasie pojawiły się początkowo może jedna, dwie publikacje.
Arkadiusz Mierzwa przyznał, że w przypadku sprawy NC+ najczęściej blogerzy dzielili się spostrzeżeniami. - Uważam, że trzeba social media bardzo intensywnie monitorować - zaznaczył.
Agnieszka Olbrot, redaktor "Press", studziła nieco ten zachwyt nad mediami społecznościowymi. - Dziennikarze zajmują się poszukiwaniem newsów i tłumaczeniem zjawisk. W tej roli nikt ich nie zastępuje i zastąpić nie może, ponieważ ktoś nam płaci za to, żebyśmy swój czas, doświadczenie i wiedzę przeznaczali na szukanie wyjaśnień, na tłumaczenie, dlaczego jest tak, a nie inaczej - mówiła. I zwracała uwagę na wiarygodność tego, co piszą dziennikarze, w porównaniu z brakiem wiarygodności blogerów. - Dziennikarze jeśli jakąś ocenę wygłoszą, rzadko się z niej wycofują - zauważyła, przypominając ostatnie zdarzenia, gdy blogerzy wycofywali swoje wpisy/opinie pod wpływem różnych nacisków.
- Dziennikarze wciąż są potrzebni - przyznała Anetta Gołda. - To dziennikarze powinni być liderami opinii, to oni powinni wyznaczać pewne kierunki myślenia społeczeństwa. Nadal oczekuję od dziennikarzy, że będą spełniali swoje misje. A to, co się dzieje w Internecie i social mediach, jest dostępne dla masowego odbiorcy - mówiła.
Podczas konferencji wręczono także nagrody przedstawicielom firm, które zwyciężyły w badaniu Top Marka 2013 - to projekt zrealizowany przez "Press" i Press-Service Monitoring Mediów. Efektem jest wybór najbardziej medialnych brandów w prasie. Wyniki są dostępne na stronie www.press.pl.
DR
(01.10.2013)