Profil czytelnika e-booków z Warszawy stworzony przez Virtualo
![](/images/contents/photo_32413_1456629970_big.jpg)
(Fot. media.innovationpr.pl)
Firma Virtualo przeprowadziła sondę uliczną na próbie ponad pół tysiąca warszawiaków (lipiec 2013), aby stworzyć profil czytelnika e-booków.
87 proc. zapytanych znalazło czas, aby w ciągu ostatnich trzech miesięcy przeczytać książkę lub e-booka o objętości powyżej 100 stron.
64 proc. zadeklarowało, że czyta książki papierowe, a 20 proc., że czyta zarówno książki tradycyjne jak e-booki.
3 proc. wszystkich pytanych stwierdziło, że czyta tylko e-booki.
Wśród respondentów czytających e-booki dominują ludzie młodzi: 36 proc. to studenci, a 19 proc. uczniowie (powyżej 15 roku życia). 21 proc. e-czytelników stanowią specjaliści niższego i średniego szczebla z różnych branż.
Wśród ponad 100 respondentów posiadających urządzenia umożliwiające czytanie cyfrowe 48 proc. ma czytnik e-booków. Wśród czytników dominują urządzenia firmy Amazon, które stanowią ponad 60 proc. wszystkich czytników. Tablety i smartfony stanowią 30 proc., a 43 proc. laptopy i komputery stacjonarne.
Ponad 43 proc. respondentów badania Virtualo odpowiedziało, że zdobywa e-booki z portali, na których można "chomikować zasoby". Ponad 28 proc. zadeklarowało, że kupuje e-booki w księgarniach. Dla 17 proc. pytanych głównym źródłem pozyskania e-booków jest rodzina i przyjaciele, którzy pożyczają lub przekazują e-książki naszym respondentom w prezencie. Ponad 10 proc. mieszkańców miast pobiera z sieci tylko darmowe książki, głównie klasykę, co świadczy o tym, że przy zakupie książki w wersji papierowej lub elektronicznej wciąż bardzo istotna jest cena.
Jak wynika z badania Virtualo mieszkańcy stolicy najczęściej czytają fantastykę - tę kategorię wskazało 21 proc. respondentów czytających zarówno książki jak e-booki. Na drugim miejscu znalazły się książki sensacyjne: kryminały, horrory - łącznie 19 proc. wskazań. Mieszkańcy stolicy sięgają również po literaturę faktu – 16 proc. i literarurę piękną - też 16 proc. (PR)
Pełna analiza badania Virtualo na stronie Press.pl w dziale Raporty/Internet
(20.08.2013)
![Pressletter](/images/pressletter_v2.jpg)