Wydawca "Gazety Finansowej" z mniejszym zyskiem  |  Domino’s Pizza planuje przetarg  |  TVN liderem w grupach komercyjnych  |  Orkiestra Polskiego Radia ma nowego dyrektora  |  "Unboxing – Wielkie Otwarcie" od października w TVN  |  Archiwum Polskiego Radia  |  Grupa Infor rozstała się z dyrektorem  |  "MasterChef" z liczniejszą widownią  |  Archiwum PAP po akcji  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN  |  Arena Media agencją mediową  |  Euvic Media przeprowadzi kampanię  |  EssenceMediacom  |  Orange Polska ruszył z przetargiem  |  "Daily Mail" i "The Sun" zwalniają  |  "The New York Times" po pół wieku znów otwiera redakcję w Wietnamie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Wydawca "Gazety Finansowej" z mniejszym zyskiem  |  Domino’s Pizza planuje przetarg  |  TVN liderem w grupach komercyjnych  |  Orkiestra Polskiego Radia ma nowego dyrektora  |  "Unboxing – Wielkie Otwarcie" od października w TVN  |  Archiwum Polskiego Radia  |  Grupa Infor rozstała się z dyrektorem  |  "MasterChef" z liczniejszą widownią  |  Archiwum PAP po akcji  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN  |  Arena Media agencją mediową  |  Euvic Media przeprowadzi kampanię  |  EssenceMediacom  |  Orange Polska ruszył z przetargiem  |  "Daily Mail" i "The Sun" zwalniają  |  "The New York Times" po pół wieku znów otwiera redakcję w Wietnamie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Wydawca "Gazety Finansowej" z mniejszym zyskiem  |  Domino’s Pizza planuje przetarg  |  TVN liderem w grupach komercyjnych  |  Orkiestra Polskiego Radia ma nowego dyrektora  |  "Unboxing – Wielkie Otwarcie" od października w TVN  |  Archiwum Polskiego Radia  |  Grupa Infor rozstała się z dyrektorem  |  "MasterChef" z liczniejszą widownią  |  Archiwum PAP po akcji  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN  |  Arena Media agencją mediową  |  Euvic Media przeprowadzi kampanię  |  EssenceMediacom  |  Orange Polska ruszył z przetargiem  |  "Daily Mail" i "The Sun" zwalniają  |  "The New York Times" po pół wieku znów otwiera redakcję w Wietnamie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Dział: RADIO

Dodano: Lipiec 29, 2013

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Przewodniczący KRRiT: cyfryzacja radia rozpocznie się w tym roku

Uruchomieniem dwóch nadajników rozpocznie się w tym roku cyfryzacja Polskiego Radia - poinformował PAP przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak. Na początek sygnał cyfrowy dotrze do mieszkańców aglomeracji warszawskiej i katowickiej.

Według rzecznika Polskiego Radia Radosława Kazimierskiego przetarg na pokrycie sygnałem cyfrowym dwóch aglomeracji zostanie ogłoszony prawdopodobnie na jesieni. Wcześniej Krajowa Rada zaakceptowała projekt cyfryzacji przygotowany przez nadawcę, a Urząd Komunikacji Elektronicznej zarezerwował dla niego częstotliwość. ”Chcielibyśmy w ciągu trzech-czterech lat pokryć sygnałem cyfrowym największe miasta w Polsce” – powiedział PAP rzecznik radia.
Cyfryzacja sygnału obejmie na początku tylko nadawcę publicznego. ”Ustawa o radiofonii i telewizji zobowiązuje Polskie Radio do docierania z sygnałem do całego społeczeństwa. Tymczasem nadawanie ogólnokrajowe ma tylko Jedynka i Trójka, a Dwójka, która jest bardzo wartościowym programem, i Czwórka, która jest skierowana do młodzieży, mają zasięg niewielki. Jeżeli radio chce wypełniać zapisy ustawowe, a przede wszystkim dotrzeć do słuchaczy, musi wejść w proces cyfryzacji” – tłumaczył przewodniczący Krajowej Rady.
Według niego nie można już zwiększyć częstotliwości zajmowanych przez analogowe radio, dlatego rozgłośnie, nie tylko publiczne, mogą zwiększyć swój zasięg jedynie za sprawą nadawania cyfrowego. Cyfryzacja da także możliwość uruchamiania nowych programów.
Polskie Radio rozpocznie ten proces ze środków własnych. Dworak zadeklarował, że Krajowa Rada wesprze finansowo publiczne radio w przyszłym roku.
Data całkowitego wyłączenia analogowego radia nie została wyznaczona. Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni przypomniał w zeszłym tygodniu w Sejmie, że Unia Europejska wyznaczyła datę ostatecznego wyłączenia nadawania analogowego telewizji. Takiego terminu nie ma jednak w przypadku radia, dlatego ’kraje postępują różnie".
Szef MAC uważa, że sygnał analogowy w Polsce powinien zostać wyłączony do 2020 roku. Jego zdaniem proces ten powinien zostać rozłożony w czasie, aby ”nie obciążać różnymi kosztami gospodarstw domowych”. ”Troszkę bardziej skomplikowane niż wprowadzenie dekodera (pozwalającego na odbiór sygnału cyfrowego telewizji) byłoby wprowadzenie urządzenia, które miałoby przestawić większość tych odbiorników (radiowych) na pozyskiwanie sygnału cyfrowego” – podkreślił.
Zakończony w zeszłym tygodniu proces przełączania sygnału cyfrowego telewizji został uregulowany ustawowo. Zdaniem przewodniczącego KRRiT w przypadku radia ”w przyszłości taka ustawa mogłaby się przyczynić do usprawnienia tego procesu, np. za sprawą wyznaczenia daty końcowej albo warunków, które muszą być spełnione, aby wyłączenie sygnału analogowego mogło nastąpić”. ”Na wstępnych etapach to się może odbywać i odbywa na podstawie prawa obowiązującego” – zaznaczył Dworak.
Przekonywał, że nie wolno rezygnować z cyfryzacji radia. ”Radio analogowe wyczerpało już swoje możliwości. Jeżeli myślimy o zwiększeniu liczby stacji - co się wiąże z pluralizmem - to może to nastąpić tylko i wyłącznie w przestrzeni cyfrowej” – mówił przewodniczący.
”Jest taka teza, że radio przeniesie się do Internetu. Internet jednak na ogół nie jest bezpłatny, więc radio internetowe jest radiem płatnym, jedynie nadawanie broadcastowe spełnia warunek bezpłatności” - mówił Dworak. Dodał, że nie ma na razie takiego przykładu, aby jakakolwiek marka radiowa została wypromowana w Internecie.
Polskie Radio w ramach multipleksu radia cyfrowego zamierza emitować 10 kanałów. ”W dziesiątce tej znaleźć miałoby się pięć już istniejących stacji oraz funkcjonujący w Internecie informacyjny kanał PR 24, stacja kierowana do dzieci i rodziców, kolejna – dla starszych odbiorców, kanał historyczny, a także stacja poświęcona nauce i technice. Cyfryzacja pozwoliłaby na wykorzystanie naszej bieżącej produkcji, ale - co być może ważniejsze - na niespotykaną dotychczas skalę naszych zasobów archiwalnych” – mówił Kazimierski. (PAP, KOZ)

(29.07.2013)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.