ZFPR: najwięcej na honorariach zarobiła agencja ComPress
Firma doradcza Business Watch na zlecenie Związku Firm Public Relations przygotowała ranking polskich agencji public relations według przychodów z honorariów (fee income).
Z honorariów osiągniętych w ub.r. najwięcej uzyskały agencje: ComPress SA – 6,1 mln zł, Hill and Knowlton - 5,9 mln zł, Martis Consulting – 5,2 mln zł, Lighthouse Consultans – 5,1 mln zł, On Board PR - 4,4 mln zł.
Dane dotyczące przychodów z honorariów ujawniło 14 agencji.
- Nie chcemy kwestionować dotychczasowych zestawień według wielkości przychodów ze sprzedaży - mówi Rafał Szymczak, prezes Związku Firm Public Relations. - Wielkość obrotów pokazuje skalę biznesu i istotną umiejętność zarządzania dużymi budżetami. Jednak może wynikać ona z projektów o znaczącym udziale kosztów zewnętrznych, np. zakupu powierzchni reklamowej, i słabo nadaje się do porównywania firm między sobą. I to był główny powód, dla którego zdecydowaliśmy się na nową metodologię rankingu - argumentuje Szymczak.
AMS