Według Starlinka wydatki na reklamę spadły o 6,9 proc.

W pierwszym kwartale br. rynek reklamowy skurczył się 6,9 proc. w stosunku do tego okresu ub.r. - oszacował dom mediowy Starlink.
Według szacunków Starlinka w okresie styczeń-marzec wydano na reklamę 1,57 mld zł. Według estymacji tego domu mediowego do końca 2013 r. spadkowa dynamika wyhamuje do ok. 4,5 proc. w ujęciu rok do roku.
Marketerzy ze wszystkich monitorowanych branż ostrożniej planowali budżety reklamowe w pierwszym kwartale, jednak dla rynku najistotniejsze były redukcje wydatków w sektorze telekomunikacyjnym (spadek o 21,3 proc. - o 43,6 mln zł) oraz cięcia budżetów sektora FMCG (o 8 proc.).
W omawianym okresie największy udział wydatków w rynku reklamy miała branża farmaceutyczna - 14,5 proc.
Lokomotywą rynku pozostaje handel. W pierwszym kwartale ten sektor zwiększył wydatki o prawie 15 proc. i wolumenowo był to największy wzrost (o 24,5 mln zł). Do wzrostu tego przyłożyły się nie tylko aktywne reklamowo sieci supermarketów i dyskontów, ale też zwiększona aktywność marketów budowlanych oraz sklepów oferujących meble i artykuły wyposażenia wnętrz, a także wielkopowierzchniowe sklepy oferujące sprzęt AGD i RTV. Pozostałe sektory, które zwiększały w pierwszym kwartale budżety reklamowe, to: produkty do użytku domowego, sprzęty domowe, meble i dekoracje.
Z raportu opracowanego przez Starlink wynika, że wśród mediów w omawianym okresie wzrost przychodów reklamowych zanotował jedynie Internet - o 7,7 proc., do 351,7 mln zł. Telewizja w pierwszym kwartale straciła 7,9 proc. (jej przychody wyniosły 774,2 mln zł), głównie z powodu znacznego ograniczenia wydatków przez sektor telekomunikacja. Spadki dotknęły przede wszystkim ogólnopolskie stacje, cztery największe anteny straciły łącznie 14,5 proc. przychodów z reklam. Mniejsze stacje ogólnopolskie (TV 4, TVN 7, TV Puls) straciły 3 proc. przychodów reklamowych, ale zwiększyły swój udział w rynku reklamy telewizyjnej z 6 proc. do 7 proc. Stacje tematyczne zwiększyły przychody reklamowe o 13,9 proc. (ich udział w przychodach całej telewizji wzrósł z 21 proc. do 25,8 proc.).
Wpływy reklamowe radia spadły o 3,9 proc. - do 127,2 mln zł, outdooru - o 16,2 proc. (do 96,6 mln zł), magazynów - o 16,3 proc. (do 120,3 mln zł), dzienników - o 24 proc. (do 75,7 mln zł), a kina - o 13,3 proc. (do 22,8 mln zł). (BG, PR)
(21.05.2013)
