KER: najwięcej skarg w ub.r. na reklamę napoju Black

W ub.r. do Komisji Etyki Reklamy wpłynęło 3367 skarg, to ponad trzy razy więcej niż w 2011 roku (1053 skargi).
Najbardziej oprotestowaną reklamą był plakat z półnagą kobietą reklamujący napój energetyczny Black (FoodCare) hasłami: "Sprawdź jak działa", "Bądź grzeszny" - do komisji wpłynęło 1005 skarg na tę reklamę. 650 osób skarżyło reklamę na nośnikach zewnętrznych napoju Egoo. Plakaty prezentowały kobietę w bieliźnie i mężczyznę, który trzymał rękę na jej pośladku. Nieco mniej osób, bo 642, oprotestowało kampanię programu mSaver (mBank). Reklama przedstawiała nagą kobietę i towarzyszyło jej hasło: "Nigdy tego nie robiłeś przy kasie? To zacznij!". Wszystkie te reklamy KER uznała za niezgodne z kodeksem.
Skarżący szczególną uwagę zwracali na kwestię wizerunku płci w reklamach (2365 skarg), na treści nieodpowiednie dla małoletnich (661 skarg) i agresywny przekaz (165 skarg).
W ub.r. najwięcej skarg wpłynęło na reklamy na nośnikach zewnętrznych (2417 skarg), telewizyjne (849 skarg) i internetowe (53 skargi).
Najczęściej dotyczyły produktów z kategorii napojów energetycznych (2248 skarg), głównie za sprawą oprotestowanych kampanii napojów energetycznych Black oraz Egoo. Na drugim miejscu znalazł się sektor usług finansowych, przy czym większość skarg (667) dotyczyła kampanii mBanku. Kolejne miejsce zajęła branża aplikacji na telefony komórkowe (63 skargi) i handel (46 skarg). (DR, PR)
(20.05.2013)
