Saatchi & Saatchi Agencją Roku w konkursie KTR 2013
Najwięcej nagród zdobyła agencja Saatchi & Saatchi (fot. Marcin Obara)
W tegorocznej edycji konkursu reklamowego KTR nie przyznano Grand Prix. Najwięcej nagród (dziewięć) zdobyła Saatchi & Saatchi, która po raz kolejny została Agencją Roku.
- Kryzys jest wszędzie i to widać po poziomie prac. Trudno, aby reklama była jedynym obszarem, w którym kryzys byłby niewidoczny - ocenia prace konkursowe Michał Soroczyński, współwłaściciel agencji Paralotna.
– Z poziomem prac konkursowych było podobnie jak w poprzedniej edycji, a spodziewałem się jeszcze niższego poziomu, bo ostatni rok był trudniejszy - mówi Przemek Bogdanowicz, prezes KTR, współwłaściciel agencji 2012 Bogdanowicz Marasek. Zaznacza jednak, że już ubiegłoroczne prace nie były wybitne. – Brak głównej nagrody oraz przewaga nagród brązowych doskonale oddaje stan polskiej reklamy - ocenia Bogdanowicz. – Choć prace spełniają warunki tzw. dobrej reklamy, to nie ma w nich niczego przełomowego, co miałoby rangę Grand Prix. Nie było takich prac nawet wśród kampanii społecznych, zwykle najbardziej kreatywnych. To już wyraźny sygnał, że kreacja jest po prostu słabsza - dodaje.
- Widać, że prace były przemyślane, dobrze zrobione, ale nie wychodziły poza standardy swojej kategorii, zabrakło kreatywnej odwagi, która była widoczna wyłącznie w kampaniach społecznych - mówi z kolei Wojciech Dagiel, dyrektor kreacji Havas Worldwide, przewodniczący jury w kategorii Fotografia. Prawdopodobnie od następnej edycji konkursu kampanie społeczne będą nagradzane odrębną Grand Prix.
- W tym roku do głównej nagrody kandydowały głównie kampanie społeczne, ale ich nagradzanie byłoby wysłaniem do branży komunikatu, że jedyną szansę na zwycięstwo w konkursie są działania non-profit, a przecież tymi kampaniami rządzą zupełnie inne zasady - mówi Dagiel.
- Jurorzy wybrali najlepsze prace, ale wybór w tym roku mieli bardzo ograniczony - mówił po gali KTR w Teatrze Polskim Jarosław Wiewiórski, dyrektor kreatywny Scholz & Friends.
Mimo że w tym roku w konkursie Klub Twórców Reklamy nie wzięły udziału niektóre duże agencje (np. Leo Burnett), zgłoszeń było więcej, niż rok temu. Więcej prac zgłosiły małe agencje i częściej niż w latach poprzednich były one nagradzane. – KTR to festiwal lokalny i dobrze, że coraz bardziej się taki staje – uważa Bogdanowicz.
Do konkursu zgłoszono w tym roku 741 prac - 117 otrzymało nominacje, a 89 nagrodzono. Podczas wczorajszej gali wręczono 18 złotych nagród, tyle samo srebrnych i 53 brązowe.
Najwięcej, bo dziewięć nagród trafiło do agencji Saatchi & Saatchi (złoto, dwa srebra i sześć brązów) - za co została nagrodzona tytułem Agencji Roku. DDB Warszawa otrzymała sześć nagród (złoto, srebro i cztery brązy), Havas Worldwide Warsaw - sześć (złoto, srebro i cztery brązy), Ogilvy & Mather Advertising - pięć (trzy złota, srebro i brąz). Po trzy nagrody otrzymały agencje: Brain (dwa złota i srebro), Interactive Solutions (dwa złota i brąz), Hypermedia Isobar (dwa srebra i brąz), Snow & Gold (srebro i dwa brązy), Publicis (trzy brązy), Young & Rubicam (trzy brązy). Po dwie: 180heartbeats + Jung v. Matt (złoto i srebro), Canal+ Cyfrowy (złoto i srebro), Platige Image (złoto i brąz), Grey Worldwide Warszawa (srebro i brąz), Tenpawlak & company/UVMW (srebro i brąz), BBDO Warszawa (dwa brązy - jeden wspólnie z Edgarem Bąkiem), Super Super/Centrum Nauki Kopernik (dwa brązy). Po jednym złocie dostały: Chigo Design, Kmag Magazyn, Summer76, Ola Cieślak, White Cat Studio. Po jednej srebrnej nagrodzie otrzymały: Change Integrated, Kukbuk, Para-Buch/Monika Ostaszewska-Olszewska Studio, Black Rabbit, Tango Production/Partizan LA. Po jednym brązie: PZL, K2, Artegence, Cheil Poland, The Digitals, Scholz & Friends Warszawa, Eskadra, John Pitcher/ XS Events, Livebrand Communication PR, ColorTV/Televisor, Full Metal Jacket, Nolabel, Obrazone, Ostecx Créative, Poland Today, Stowarzyszenie Kwartesencja/Studio Temperówka, Magdalena Kmiecik, Zjednoczenie.com, JWT Warszawa, Millionyou.com, Paralotna, Ztudio - studio dźwiękowe.
Nagrody specjalne otrzymali: Fotograf Roku - Magda Wunsche & Samsel, Dom Produkcyjny Roku - Graffiti Film, Studio Postprodukcyjne Roku - Badi Badi, Reklamodawca Roku: ING Bank Śląski.
Prace oceniało 74-osobowe jury. Obradom przewodniczył Kot Przybora - dyrektor kreacji i współzałożyciel agencji PZL. Kierował bezpośrednio obradami jury oceniającego cztery kategorie: Reklama Drukowana, Film/Radio i Kampania oraz specjalnym jury przyznającym Grand Prix KTR. Jurorom w pozostałych kategoriach przewodniczyli: Fotografia – Wojciech Dagiel; Warsztat Film/Radio - Dariusz Zatorski; Ilustracja - Przemysław Truściński; Design – Wojtek Mierowski; Media Interaktywne – Arek Szulczyński; Active Advertising – Przemysław Wojak; Marketing Miejsc – Adam Mikołajczyk.
(AMS)
(24.04.2013)