UOKiK sprawdzi, czy przy automatycznej migracji do NC+ nie naruszono zbiorowych interesów konsumenta
Fot. Piotr Król
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce ITI Neovision. UOKiK wyjaśni, czy firma jednostronnie zmieniając cenę i ofertę programową platformy N na ofertę NC+ tym abonentom, którzy zawarli umowy na czas oznaczony naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.
Do UOKiK napływają liczne skargi konsumentów na dokonaną przez ITI Neovision wobec abonentów platformy N jednostronną zmianę ceny oraz oferty programowej - polegającą na wprowadzeniu oferty NC+. Ze skarg wynika, że gdy konsument nie zrezygnuje do 19 kwietnia z dotychczasowej umowy, zostanie ona od 1 maja automatyczne zastąpiona ofertą NC+ obowiązującą przez 18 miesięcy.
Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziło dokonanie przez spółkę jednostronnej zmiany umów (ceny usługi oraz oferty programowej) zawartych na czas oznaczony, a także zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji oraz informowanie o nowej ofercie listem zwykłym.
Zdaniem Urzędu konsument zawierając umowę na czas oznaczony ma prawo do jej realizacji na niezmiennych warunkach do końca obowiązywania kontraktu. Jednostronna zmiana warunków umowy może naruszać dobre obyczaje, ponieważ uzależniona jest wyłącznie od woli przedsiębiorcy.
”Konsument w takiej sytuacji może przyjąć propozycję lub ją odrzucić - nie ma możliwości realizacji usług na dotychczasowych zasadach. Tym bardziej, że aby móc skorzystać z oferty n musiał ponieść koszty zakupu i instalacji dekodera oraz anteny satelitarnej – nieodzyskanie pieniędzy za sprzęt w przypadku rozwiązania umowy może skutecznie zniechęcać konsumentów do wycofania się z kontraktu – wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ponadto wątpliwości UOKiK dotyczą przekazywania istotnych informacji listem zwykłym z zastrzeżeniem zbyt krótkiego terminu na złożenie rezygnacji. Zdaniem Urzędu taki sposób informowania nie gwarantuje, że każdy abonent będzie miał możliwość skutecznego zapoznania się z nowymi warunkami i podjęcia świadomej decyzji o korzystaniu z usług. Warto podkreślić, że w przypadku braku odpowiedzi konsumenta - nowa oferta zaczyna go obowiązywać automatycznie.
Postępowanie przeciwko ITI Neovision może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu – informuje UOKiK. (KOZ)
(02.04.2013)