Dział: REKLAMA

Dodano: Marzec 04, 2013

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

KER: Sygma Bank w reklamie wprowadzała w błąd

(Fot. www.sygmabank.pl)

Według Komisji Etyki Reklamy, dwie reklamy kart kredytowych Sygma Bank Polska były niezgodne z Kodeksem Etyki Reklamy, bo produkty finansowe powinny być prezentowane w reklamie w sposób przejrzysty, jednoznaczny i zrozumiały.

Działająca przy Radzie Reklamy Komisja Etyki Reklamy rozpatrywała skargi konsumentów na dwie reklamy internetowe Sygma Bank Polska: jedna dotyczyła karty Bricomarche, druga - karty Mix-Electronics.
W pierwszej skarżący zakwestionował m.in. sformułowania "darmowy kredyt do 51 dni" oraz "całkowicie darmowa spłata jednorazowa". Z kolei reklama karty Mix-Electronics, zdaniem skarżącego, wprowadza w błąd, bo nie uwzględnia informacji o jednej z opłat związanych z użytkowaniem karty, a zdanie "Całkowita kwota karty kredytowej wynosi 2013 zł" jest niezrozumiałe.
Odpowiadając na złożone do KER skargi, przedstawiciele Sygma Bank podkreślili, że bank jako podmiot niebędący członkiem Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy i niekorzystający z uprawnień do posługiwania się znakiem towarowym „Reklamuję etycznie" lub innym wydawanym przez Radę certyfikatem, nie jest zobowiązany do poddania się procedurze arbitrażowej. Mimo to zajęli stanowisko w sprawie. 
Wyjaśnili m.in., że zwroty "darmowy kredyt" i "całkowicie darmowa spłata jednorazowa" są tłumaczeniami ogólnie zrozumiałego zwrotu „grace period" oznaczającego okres, w ramach którego użytkownik karty kredytowej może spłacić kwotę równą sumie dokonanych transakcji bez ponoszenia z ich tytułu dodatkowych opłat, a lektura całości przekazu nie pozostawia wątpliwości, iż warunkiem dokonania spłaty jednorazowej bez ponoszenia kosztów jest zachowanie terminu do 51 dni. Sygma Bank zobowiązał się jednak, że aby reklama była przejrzysta i czytelna, informacje w niej zostaną doprecyzowane poprzez zamianę pojęcia „darmowy” na „bezodsetkowy”. Z kolei w odpowiedzi na skargę na reklamę karty Mix-Electronics Sygma Bank zwrócił uwagę, że jest w niej mowa o wszystkich opłatach związanych z użytkowaniem karty. Przyznał jednocześnie, że zdanie "Całkowita kwota karty kredytowej wynosi 2013 zł" jest nie do końca jasne, i poinformował, iż na stronie www po słowie "karty" dodano słowo "kredytu", które wypadło z pierwotnej wersji komunikatu.
KER doceniła wprowadzenie przez bank zmian do skarżonych reklam, uznała jednak obie za niezgodne z Kodeksem Etyki Reklamy: w przypadku reklamy karty Bricomarche sformułowania „darmowy kredyt do 51 dni” i „całkowicie darmowa spłata jednorazowa" mogą sugerować, że nie istnieje obowiązek zapłaty za produkt, natomiast nieczytelny przekaz w reklamie karty Mix-Electronics może wprowadzać w błąd. (BG)

(04.03.2013)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.