Dziennikarze dumni z zawodu, ale nie z wypełniania obowiązków
Większość polskich dziennikarzy (68 proc.) jest dumna z
wykonywanego zawodu i traktuje go jak misję, ale tylko 29 proc. uważa, że
wypełnia swoje obowiązki wobec społeczeństwa - wynika z badania polskiego
środowiska dziennikarskiego.
Badanie przeprowadzono w ramach międzynarodowego projektu
"Zmiana w dziennikarstwie. Kultura dziennikarska w Rosji, Polsce i
Szwecji". W Polsce objęło ono 500 dziennikarzy z różnych mediów. 62 proc. ankietowanych
stwierdziło, że jakość dziennikarstwa w ostatnich latach spadła.
Wśród
powinności dziennikarskich za najistotniejsze uznano: obiektywne prezentowanie
informacji i przedstawianie różnych opinii (po 93 proc.), bycie niezależnym i
krytykowanie niesprawiedliwości (po 91 proc.), kontrolowanie władzy publicznej
(88 proc.), mówienie prawdy bez względu na konsekwencje (87 proc.), edukowanie
społeczeństwa (86 proc.) oraz weryfikowanie rządowych deklaracji (85 proc.).
Tylko 29 proc. badanych orzekło, że dziennikarze w Polsce wypełniają swoje
obowiązki wobec społeczeństwa; przeciwnego zdania było 32 proc. (39 proc. nie
udzieliło odpowiedzi na to pytanie).
Zdaniem respondentów dziennikarz nie powinien angażować się w politykę (86
proc. wskazań), przyjmować prezentów (ok. 55 proc.), współpracować z przedstawicielami
działów reklamy i PR firm zewnętrznych (60 proc.), akceptować wpływu
politycznego na medium (ponad 70 proc.).
Wśród czynników najbardziej zagrażających niezależności dziennikarskiej wskazano:
niski poziom etyki zawodowej i to, że właściciele mediów oczekują zysków (po
ponad 80 proc. wskazań), wzrastające tempo pracy (prawie 70 proc.), wpływ
reklamodawców (ponad 60 proc.) i wpływ polityczny (60 proc.). Ponad połowa badanych
uważa, że dziennikarze w ich redakcji nigdy nie spotkali się z presją polityczną.
Ponad 20 proc. stwierdziło jednak, że bardzo często spotyka się z presją
reklamodawców, a ponad 25 proc. - z ekonomicznymi interesami swojej redakcji.
Wyniki badania zaprezentowano wczoraj na konferencji "Zmiana w
dziennikarstwie. Profesjonalizm i kultura dziennikarska w Polsce" zorganizowanej
przez Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego
oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. (PAP, RUT)
(05.12.2012)