Dział: TELEWIZJA

Dodano: Listopad 23, 2012

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Nielsen zbadał, jakie kanały zyskały widzów, a jakie straciły po cyfryzacji

Nielsen Audience Measurement przeprowadził eksperyment badawczy, analizując wpływ wprowadzenia naziemnej telewizji cyfrowej na oglądalność telewizji.

Badanie dotyczyło osób, które najpierw miały jedynie naziemną telewizję analogową (ATT), a potem przeszły na naziemną telewizję cyfrową (DTT). Objęło ok. 300 z ok. 4 tys. panelistów Nielsena. Wyniki firma badawcza przedstawiła na konferencji pt. "Cyfryzacja – ewolucja czy rewolucja na naszych ekranach?". Pezentujemy je na Press.pl w dziale Raporty.
Z analizy tego, jak badani dzielili czas przeznaczony na oglądanie telewizji na poszczególne stacje, wynika, że na przejściu widzów z ATT do DTT straciły cztery kanały: TVP 1, TVP 2, Polsat i TVP Info. Pozostałe dostępne w analogu telewizje – TVN, TV 4 i TV Puls – odnotowały wzrost.
Największy udział w czasie, jaki widzowie przeznaczali na telewizję – zarówno w ATT, jak i w DTT – miała Jedynka. Po przejściu na cyfrę spadł on jednak do 17,9 proc. (z 26,7 proc.). Drugie miejsce po przejściu na DTT mimo spadku zachował Polsat – 16 proc. udziału w budżecie czasu oglądania (w ATT: 22,5 proc.). Na trzecią pozycję z czwartej awansował TVN – 15,2 proc. (14,7 proc.), zamieniając się z Dwójką – 14,4 proc. (21,9 proc.). Piąte miejsce w DTT zachował kanał TVP Info – 7,9 proc. (9,3 proc.), a szóste ze znacznie poprawionym wynikiem TV Puls – 6,5 proc. (2,4 proc.).
– Zmiana nie jest rewolucyjna, ale przebudowuje rynek. Mimo wzrostu TVN przejście na DTT zmniejsza dominację wielkiej czwórki (TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN traktowane łącznie – przyp. red.), która traci na rzecz kanałów w ogóle lub częściowo niedostępnych w dystrybucji analogowej – podsumował Michał Szczepankiewicz, planning software manager z Nielsena.
Zmiana dotyczy tylko części rynku, bo jak podkreślał Dariusz Gumbrycht, szef działu produkcji Nielsena, z sygnału naziemnego korzysta tylko 4,3 mln gospodarstw domowych w Polsce (czyli 30,8 proc. wszystkich), z czego większość (54,9 proc.) jest już scyfryzowana, a kolejne 4,3 proc. ma telewizory z MPEG-4, więc bez trudu może się przełączyć na DTT.
Tadeusz Żórawski, prezes domu mediowego Universal McCann, zwrócił w swojej prezentacji uwagę na to, że z doświadczeń innych państw europejskich wynika, iż cyfryzacja powoduje wzrost oglądalności telewizji. Np. w Wielkiej Brytanii średni dzienny czas oglądania telewizji wzrósł z 3 godzin 45 minut w 2009 roku do 4 godzin i 3 minut w ub.r. (RUT)

(23.11.2012)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.