Kilkaset firm zostało nowymi klientami telewizji
Przybywa reklamodawców, którzy decydują się na kampanię w telewizji - w pierwszym półroczu było to ok. 300 nowych firm. Największym klientem telewizji był koncern Unilever.
– Mimo stagnacji na rynku reklamy, w telewizji obserwujemy napływ nowych reklamodawców – informuje Wojciech Kowalczyk, dyrektor marketingu w firmie brokerskiej Atmedia. Podaje, że aż 384 reklamodawców w danych Nielsen Audience Measurement z tego roku nie pojawia się w zestawieniach za ub.r. Po części może być to efekt metodologii (firma, która zmieniła nazwę czy właściciela pojawia się w monitoringu jako nowa). – Jednak nawet po uwzględnieniu tego i tak zostaje ponad 300 nowych podmiotów. To robi wrażenie, jeśli zestawić je z liczbą 1061 aktywnych klientów telewizji w pierwszym półroczu bieżącego roku – analizuje Kowalczyk. Lecz jak podkreśla, ci nowi reklamodawcy w znikomym stopniu są wstanie zmienić tendencje na rynku reklamy. – Ich wydatki stanową około czterech procent przychodów reklamowych telewizji. Tylko dziesięciu z nich w pierwszym półroczu zainwestowało w telewizję więcej niż milion złotych – podaje dyrektor marketingu Atmedia. – Najbardziej widoczne spośród nowych reklamodawców były firmy OLT i Kaufland – wymienia.
Jak wynika z danych cennikowych Nielsen Audience Measurement, największym klientem telewizji był w pierwszym półroczu koncern Unilever, który przeznaczył na reklamę w tym medium 393,9 mln zł - o 1,2 proc. więcej niż w pierwszym półroczu ub.r. (to są dane bez rabatów). Spośród dziesięciu największych reklamodawców telewizji znacząco wydatki na reklamę w niej zwiększyły: PTK Centertel (operator sieci Orange) – o 47,3 proc., koncern farmaceutyczny Aflofarm – o 91,1 proc. i Polska Telefonia Cyfrowa (T-Mobile) – o 35,3 proc. Z kolei o 6,4 proc. większy budżet na telewizję miała w pierwszym półroczu br. firma P4 (Play).
Swoje budżety telewizyjne zmniejszyły w pierwszym półroczu: Nestlé – o 36,5 proc., Polkomtel (Plus) – o 26,3 proc., Procter & Gamble – o 14,1 proc., Danone – o 24 proc. i Reckitt Benckiser – o 10,2 proc. (KOZ)
(23.07.2012)










