ZenithOptimedia: w tym roku rynek reklamy skurczy się o 0,7 proc.

Mimo trudnej sytuacji ekonomicznej w strefie euro globalny rynek reklamy rośnie. Jednak w Polsce w tym roku wydatki reklamowe spadną o 0,7 proc. - prognozuje ZenithOptimedia.
Wydatki na reklamę w Polsce wyniosą w br. 7,1 mld zł netto. Choć wcześniej analitycy ZenithOptimedia szacowali wzrost rynku o 1,9 proc., teraz przewidują, że wydatki na reklamę spadną o 0,7 proc. To efekt sytuacji makroekonomicznej i ograniczenia z tego powodu budżetów reklamowych.
Beneficjentem Euro 2012 miał być outdoor, ale mistrzostwa jedynie zmniejszyły cięcia budżetów, jakie od pewnego czasu dotykają to medium. ZenithOptimedia szacuje, że w tym roku wydatki na reklamę OOH zmniejszą się w stosunku do roku poprzedniego o 2,6 proc.
Nieznaczny spadek odnotuje największe pod względem udziału w wydatkach medium, czyli telewizja - o 0,4 proc. Radio, kino i Internet to jedyne media, w których wydatki reklamowe wzrosną. Radio zyska 2,5 proc., kino - 3,7 proc., a Internet - 11,5 proc.
Globalne wydatki na reklamę wzrosną w 2012 roku o 4,3 proc. Z uwagi na sytuację gospodarczą globalny rynek reklamy zwolnił w kwietniu i maju. Ożywi się dzięki wielkim wydarzeniom sportowym (Euro 2012 i olimpiada w Londynie) i wyborom prezydenckim w USA, które przyniosą wzrost wydatków reklamowych o 6,3 mld dol. Na koniec roku wartość globalnego rynku reklamowego ma wynieść 502 mld dol.
Udział Internetu w globalnych wydatkach na reklamę wzrośnie z 16 proc. w 2011 do 21,5 proc. w 2014. (AMS, PR)
(18.06.2012)
