"Newsweek" i "Wprost" spierają się, kto pierwszy wymyślił akcję "Fajna Polska"
Sąd Okręgowy w Krakowie na wniosek wydawcy tygodnika "Newsweek Polska" (Ringier Axel Springer Polska) zakazał AWR Wprost, wydawcy tygodnika "Wprost", używania oznaczeń podobnych do znaku akcji społecznej "Fajna Polska"/"Polska jest fajna" i przypisywania sobie autorstwa tej akcji. Wydawnictwa walczą o prawo do tej akcji.
"Fajna Polska" to akcja społeczna promująca nowoczesny patriotyzm. Wczoraj "Newsweek Polska" z okazji 23. rocznicy częściowo wolnych wyborów parlamentarnych po raz pierwszy wydrukował naklejki w ramach tej akcji. Akcji towarzyszą artykuły na łamach "Newsweeka", przedstawiające Polskę jako piękny, dynamicznie rozwijający się kraj, a Polaków jako pracowitych, zaradnych i kreatywnych ludzi. Przyłączyły się do niej również inne tytuły Ringier Axel Springer Polska (4 czerwca naklejki dołączono do tygodnika "Auto Świat", a dziś znalazły się w Magazynie Sportowym "Przeglądu Sportowego").
Jak informuje w komunikacie Ringier Axel Springer Polska, akcja jest autorskim pomysłem Tomasza Lisa, redaktora naczelnego "Newsweek Polska", który w styczniu złożył w Urzędzie Patentowym wniosek o rejestrację znaku graficznego w biało-czerwonych barwach. Lis był wtedy redaktorem naczelnym "Wprost". Zdaniem Ringier Axel Springer Polska wydawca "Wprost" bezprawnie przypisywał sobie później, czyli po przejściu Lisa z "Wprost" do "Newsweeka", autorstwo akcji oraz prawa do promującego ją znaku. "Dlatego wnieśliśmy do sądu wniosek o udzielenie zabezpieczenia roszczenia i zakazanie publikacji artykułów lub oznaczeń w bezpośredni sposób nawiązujących do akcji »Fajna Polska«" - tłumaczy w komunikacie Anna Gancarz-Luboń, rzeczniczka prasowa Ringier Axel Springer Polska. Dodaje, że umowa Tomasza Lisa z poprzednim pracodawcą nie obejmowała przeniesienia na niego autorskich praw majątkowych do tej akcji.
Z kolei AWR "Wprost" odpowiada, że pomysł i logo akcji "Fajna Polska" powstały w redakcji tygodnika "Wprost" w związku z zapotrzebowaniem wydawcy na wykreowanie akcji społecznej towarzyszącej 30-leciu tego tygodnika. "Założenia akcji zostały przygotowane przez wydawcę we współpracy z redakcją. Logo akcji w jego pierwotnym kształcie zostało zaprojektowane i wykonane przez studio graficzne »Wprost«. Nazwa i logo akcji powstały w AWR »Wprost« i zostały po raz pierwszy opublikowane w tygodniku »Wprost« nr 51-52/2011 z dn. 19.12.2011. W związku z tym zarówno znak, jak i nazwa akcji są własnością AWR »Wprost«" - czytamy w stanowisku wydawcy "Wprost". Firma podkreśla, że jeżeli prawdą jest, iż w styczniu 2012 roku Tomasz Lis wystąpił o rejestrację znaków, oznacza to, że jako pracownik podjął udokumentowane działania naruszające interes pracodawcy. AWR "Wprost" zapewnia, że po zmianie kierownictwa redakcji tygodnika zdecydowała, że akcja "Fajna Polska" zmieni nazwę na "Polska OK!" ze względu na bardziej międzynarodowy charakter tego określenia i bezpośrednie powiązanie z promocją Polski przed Euro 2012.
Postanowienie krakowskiego sądu o zabezpieczeniu roszczenia pozostanie w mocy do momentu rozstrzygnięcia procesu, na którego wytoczenie Ringier Axel Springer Polska ma 14 dni. (TW)
(05.06.2012)