SMG/KRC wygrał konkurs Polskich Badań Czytelnictwa

Rada nadzorcza spółki Polskie Badania Czytelnictwa zdecydowała, że przez najbliższe trzy lata badania czytelnictwa będzie wykonywał MillwardBrown SMG/KRC.
W ostatnim etapie konkursu PBC, oprócz SMG/KRC, uczestniczyły IPSOS Polska i TNS OBOP. W sumie do konkursu stanęło siedem firm. SMG/KRC realizuje badania dla PBC od 1998 roku. Obecna umowa wygaśnie z końcem br. W wyborze tego instytutu na prowadzenie badań od 1 stycznia 2006 roku przez trzy kolejne lata zdecydował m.in. fakt, że do SMG/KRC należy badanie konsumencie TGI, powszechnie wykorzystywane przez reklamodawców i agencje reklamowe w planowaniu dotarcia do grup docelowych. Jest ono traktowane przez wydawców jako niezbędne uzupełnienie oferty badania czytelnictwa. Rada nadzorcza wybrała jeden instytut badawczy, choć wcześniej zapowiadano, że badania będą wykonywane przez dwa podmioty. – Zdecydowały względy finansowe. Nie bylibyśmy w stanie zatrudnić dwa instytuty – mówi prezes PBC Izabella Jabłońska. Od początku przyszłego roku ma się zmienić sposób realizacji i finansowania badań, które będą droższe. Wczoraj rada nadzorcza PBC zatwierdziła zmiany w metodologii badań. Będą wykonywane na próbie całkowicie losowej (obecnie na próbie mieszanej) reprezentacji ogółu ludności Polski w wieku 15-75 lat dobieranej w oparciu o dane Pesel. Próba zostanie zwiększona z 3 tys. do 4 tys. respondentów miesięcznie. Zmieni się technika zbierania danych z metody PAPI (ankiety papierowe) na CAPI (badanie wspomagane komputerowo). Badania czytelnictwa mają być ciągle kontrolowane. Zajmie się tym sama spółka PBC lub firma zewnętrzna. – W tej chwili na badania według deklaracji wydawców mamy ponad cztery miliony złotych rocznie. Rozpoczynamy wysyłanie projektów umów do wydawców. Musimy je podpisać najpóźniej do dziesiątego grudnia, aby tytuły zostały włączone do pierwszej fali badań realizowanej w 2006 roku – mówi Izabella Jabłońska.(GK, 30.11.2005)
