Prezent dla wydawców na Nowy Rok
"Dla elektronicznych wydań polskich gazet okres świąteczny był prawdopodobnie najlepszym w historii" - pisze Piotr Stasiak, redaktor naczelny serwisów internetowych "Polityki".
Czyżby tablety iPad oraz czytniki Kindle były w tym roku przebojami wśród gwiazdkowych prezentów? Wygląda to trochę tak, jakby obdarowani Polacy rozpakowali kolorowy papier, a następnie błyskawicznie włączyli się do sieci, sprawdzając możliwości nowych urządzeń.
Trudno mi wypowiadać się za całą branżę, ale w samej "Polityce” widać wyraźny – skokowy wzrost liczby pobranych wydań elektronicznych. Statystyki sklepu iTunes (przez który „Polityka” sprzedaje wydanie na iPada) wykazują w tygodniu 19-25 grudnia wzrost sprzedaży o 32 proc., w stosunku do poprzedniego tygodnia 12-18 grudnia. Dotyczy to nie tylko podwójnego wydania świątecznego „Polityki”, ale również wcześniejszych. To sprzedaż lepsza niż rekordowa do dziś, zanotowana przez nas w tygodniu powyborczym.
W tygodniu świątecznym podwoiła się też liczba aplikacji „Polityki” pobranych z AppStore Apple.
Podobnie jest z drugim cyfrowym wydaniem „Polityki” – na czytnik Kindle (sprzedawane przez internetową księgarnię Amazon). W tygodniu świątecznym widać wyraźny wzrost liczby nowych subskrybentów.
Ciekaw jestem, czy inni polscy wydawcy, którzy inwestują w nowoczesne kanały cyfrowej sprzedaży, również widzą u siebie podobne zjawisko? Być może to trend ogólnoświatowy. W Ameryce Andy Rubin, odpowiedzialny za projekt systemu operacyjnego Android doniósł na swym profilu Twitterowym, że w trakcie Świąt w sieci aktywowanych zostało o 2 mln urządzeń z systemem Android więcej, niż zazwyczaj.
Dla tradycyjnej prasy, która wciąż jest przygnieciona wiadomościami o kryzysie i spadku czytelnictwa, ta wiadomość to wspaniały prezent na Nowy Rok.
(31.12.2011)