IWP: blokowanie reklam w mobilnych serwisach zagraża wolności prasy
Izba Wydawców Prasy wydała oświadczenie, w którym sprzeciwia się blokowaniu przez operatorów komórkowych reklam w serwisach mobilnych. Próby wycinania reklam podjęła Polska Telefonia Cyfrowa, właściciel sieci T-Mobile.
IWP zwraca uwagę, że blokowanie reklam burzy integralność elektronicznych mutacji tytułów prasowych, co stanowi naruszenie wolności prasy określonej w art. 14 Konstytucji. Według opinii Izby ingerencja w treści elektronicznych mutacji prasy łamie przepisy zawarte w art. 3 prawa prasowego, co podlega grzywnie lub karze ograniczenia wolności, i art. 58 prawa autorskiego, co powoduje, że pokrzywdzeni mogą dochodzić roszczeń wobec firmy dopuszczającej się naruszeń. Według IWP plany T-Mobile mogą stanowić zagrożenie dla rozwoju Internetu.
Prezes PTC Miroslav Rakowski poinformował o planach blokowania reklam w serwisach mobilnych w trakcie warszawskiej konferencji Interantional Media Summit (12-13 października). Rakowski przyznał, że PTC prowadzi już testy takiego rozwiązania i wkrótce chce szerzej ruszyć z tym projektem. Jednocześnie PTC chciałaby sama pobierać opłaty od reklamodawców za gwarancję wyświetlania ich reklam.
W ubiegłym tygodniu plany PTC skrytykował także Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
BIT