IAB Polska jest przeciwny blokowaniu reklam w serwisach mobilnych
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wyraził zaniepokojenie w związku z planami operatora T-Mobile, który chce blokować w swojej sieci reklamy w mobilnych wersjach serwisów internetowych.
– Plany T-Mobile dotyczące blokowania reklam internetowych, a tym samym odcinania wydawców od źródeł finansowania, stawiają dalsze funkcjonowanie tego segmentu biznesu pod dużym znakiem zapytania. Co więcej, niosą ze sobą poważne wątpliwości natury prawnej – uważa Maciej Wicha, członek zarządu IAB Polska.
Plany T-Mobile dotyczące blokowania reklam w mobilnych wersjach serwisów internetowych, które użytkownicy najczęściej przeglądają na ekranach telefonów komórkowych, ujawnił na początku października "Dziennik Gazeta Prawna". "Testujemy takie rozwiązania. W najbliższym czasie ruszymy szerzej z tym projektem" – zapowiedział w wypowiedzi dla "DGP" Miroslav Rakowski, prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora T-Mobile. "Blokada reklam (…) pozwoli odciążyć sieć. Klient będzie zadowolony, bo jego pakiet Internetu będzie się zużywał wolniej" – tłumaczył Rakowski. Jednocześnie PTC chce sama pobierać opłaty od reklamodawców, gwarantując, że wtedy ich ogłoszenia będą widoczne.
– Uzyskaliśmy ekspertyzę prawną wskazującą, że takie aktywności mogą być niezgodne z obowiązującym prawem – twierdzi Piotr Kowalczyk, prezes zarządu IAB Polska. – W przypadku działań komunikowanych przez T-Mobile możemy mieć do czynienia z naruszeniem integralności przekazywanych za pośrednictwem sieci operatora komunikatów. Pobieranie przez niego opłat z tytułu ustawiania priorytetu dostępu do danego serwisu lub usługi może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji. Proponowane rozwiązania mogą również naruszać zasadę neutralności sieci – zauważa Kowalczyk.
(12.10.2011)