TVN rezygnuje z sondażu SMG/KRC w dniu wyborów parlamentarnych
TVN zrezygnował z usług instytutu Millward Brown SMG/KRC w dniu tegorocznych wyborów do parlamentu.
Branża badawcza komentuje decyzję TVN jako wotum nieufności dla SMG/KRC. Precyzja w badaniu 9 października będzie niezwykle istotna, bo sondaż w dniu wyborów jest jedynym sondażem politycznym weryfikowanym przez wyniki Państwowej Komisji Wyborczej. O ryzyku w badaniu w dniu wyborów TVN przekonał się w czasie wyborów prezydenckich w 2010 roku, kiedy to wyniki sondażu SMG/KRC znacznie odbiegały od tych zliczonych przez PKW. To właśnie miało być przyczyną rezygnacji z usług SMG/KRC 9 października br.
Stacja nie zdradza, w jakim zakresie będzie jeszcze współpracować z SMG/KRC - Nie udzielamy informacji na temat planów, a zwłaszcza tych, które dotyczą obsługi kampanii wyborczej – mówi jedynie Lidia Zagórska, zastępca szefa zespołu PR Grupy TVN.
Instytut SMG/KRC współpracuje z TVN regularnie od 2006 roku. Dotychczas realizował dla stacji sondaże w dniu wyborów do europarlamentu w 2009 roku oraz w ub.r. w dniach wyborów prezydenckich i samorządowych.
Kuba Antoszewski, PR manager SMG/KRC, twierdzi, że firma prowadzi rozmowy z różnymi mediami na temat wykonania sondażu 9 października - Dopuszczamy możliwość realizacji badania telefonicznego w dniu wyborów, natomiast z pewnością nie będzie ono prezentowane jako ekwiwalent exit poll, tylko jako badanie opinii – mówi Antoszewski.
Wieczór wyborczy w TVN 24 będzie oparty na badaniu exit poll - jak już informowaliśmy w "Presserwisie", na wspólne zlecenie TVP i TVN przeprowadzi je TNS OBOP. Ankieterzy tego instytutu przed 900 losowo wybranymi lokalami wyborczymi poproszą osoby, które oddały już swój głos, o wypełnienie krótkiej ankiety. Na podstawie badania TVP 1 i TVN 24 przedstawią szacunkowe wyniki wyborów po zamknięciu lokali o godz. 21.
- Ja mogę powiedzieć tylko, że cieszę się, iż uznana firma badawcza wykona dla TVN ważne i specyficzne badanie w dniu wyborów metodą exit poll, którą my rekomendowaliśmy - mówi Janusz Durlik, prezes Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku.
Trwają ustalenia, czy w dniu wyborów sondaż wyborczy przeprowadzi dla Polsatu instytut Homo Homini; badanie miałoby być wykonane metodą wywiadów telefonicznych (CATI).
SYP
