Lipton, WOŚP, Delicje to najsilniejsze marki w Polsce
26.10.2010, 08:15

Z badania BrandAsset Valuator 2010 wynika, że najsilniejsze marki w naszym kraju to: Lipton, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i Delicje.
W tym autorskim badaniu agencji Young & Rubicam przebadane zostały 1294 marki z 95 kategorii. BrandAsset Valuator pokazuje jednocześnie aktualną kondycję marki oraz jej potencjał. Pozwala na porównanie między kategoriami. Dzięki temu można np. zestawiać produkty i znane osoby. Na podstawie wyników można budować strategie marketingowe i komunikacyjne marki oraz wpływać na wzrost jej wartości. Badanie opiera się na czterech filarach. Pierwszy to wyróżnialność (differentiation): pokazuje, czym marka różni się od innych, co jest w niej unikalnego, czy konsumenci są skłonni zapłacić więcej, niż za zwykły produkt. Marki o największej wyróżnialności to: National Geographic, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (WOŚP), Lipton, Doda, Maryla Rodowicz, Delicje, Porsche, Jacobs, Knoppers, Tymbark, Kabaret Mumio, Ptasie Mleczko, Radio Roxy FM, Kuba Wojewódzki. Drugi filar to zapotrzebowanie (relevance) - informuje, w jakim stopniu marka odpowiada na potrzeby konsumentów i na ile jest adekwatna do ich oczekiwań. W tym przypadku najlepszą kondycją cieszą się: złoty (PLN), Polska, TVN, Lipton, TVP 1, Nivea, Polsat, Winiary, olej Kujawski, WOŚP, Żywiec Zdrój. Kolejnym kryterium jest szacunek (esteem), który odzwierciedla, w jakim stopniu marka spełnia swe obietnice, jaki jest poziom zaufania konsumentów do marki i jej reputacja. Najlepsze pod tym względem to: WOŚP, Polska, Adam Małysz, Mercedes, Wedel, Lipton, TVN, Ptasie Mleczko, złoty (PLN), Kraków, Delicje, Zakopane, olej Kujawski, Żywiec Zdrój. Czwarte kryterium to wiedza (knowledge). Pokazuje stopień zażyłości konsumenta z marką, jak konsument ją rozumie i z niej korzysta. Odnosi się do doświadczeń konsumentów i jest kumulacją wszystkich działań marketingowych od momentu wprowadzenia marki na rynek. Najlepsze marki pod tym względem to: Polska, złoty (PLN), TVP 1, WOŚP, Polsat, TVN, TVP 2, Poczta Polska, Adam Małysz, Winiary, Nivea, Biedronka, Ptasie Mleczko, PZU, Lipton, olej Kujawski. Bazując na powyższych czterech filarach, przygotowano listę pięćdziesięciu najsilniejszych marek w Polsce. Pierwszą dziesiątkę tworzą kolejno: Lipton, WOŚP, Delicje, Polska, TVN , Mieszanka Wedlowska, Tymbark, Ptasie Mleczko, Alpen Gold, Hochland. Określono też kwitnące marki polskie (największy wzrost siły brandu od 2007 do 2010 r.): Goliard, Indykpol, Marwit, Bajeczny (Wedel), Bartek, Constar, Simplus, Royal Collection, Kolastyna, Soraya. Z kolei najsilniejsze marki internetowe w Polsce to: Allegro.pl, Gadu-Gadu, Google, YouTube, Gmail. Najsilniejsze marki w branży elektronicznej to: Nokia, Sony, Bosch, Zelmer, Samsung. Badanie na naszym rynku na zlecenie BAV Consulting, działu badań w grupie Young & Rubicam Brands, przeprowadził instytut Millward Brown SMG/KRC (metodologią face to face + self-completion) na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej dla populacji 18–69 lat.(MŁ, 26.10.2010)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
