SAR podważa badanie Smile Check, a "Press" oraz TNS OBOP bronią jego rzetelności
Zarząd Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR na wczorajszym spotkaniu z dziennikarzami zakwestionował wyniki badania satysfakcji klientów Smile Check 2009. Jego wykonawca, TNS OBOP, oraz miesięcznik "Press", który badanie opublikował, żądają przeprosin.
TNS OBOP i ”Press” zapewniają, że zachowano wszystkie standardy badawcze. Dodatek prezentujący wyniki czwartej edycji badania satysfakcji klientów agencji reklamowych, domów mediowych i agencji interaktywnych – Smile Check 2009 – ukazał się z grudniowym ”Press”. Metodologię i zakres badania opracowali latem br. wspólnie przedstawiciele SAR, ”Press” i TNS OBOP. Następnie członkowie SAR dostarczyli listy klientów do zbadania. Wywiady z klientami, ich analizę oraz opracowanie wyników przeprowadzono od 16 września do 6 listopada br. TNS OBOP przekazywał stan realizacji badań na bieżąco Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR. – Z niejasnych dla nas powodów zarząd SAR wycofał się z badania, gdy ono jeszcze trwało – 4 listopada, na dwa dni przed zakończeniem – informuje Andrzej Skworz, redaktor naczelny ”Press”. Z tego powodu zarząd SAR nie otrzymał ostatecznego raportu z badania. Na wczorajszym spotkaniu z dziennikarzami prezes SAR Anna Lubowska oświadczyła, że ponieważ SAR raportu nie otrzymał, stowarzyszenie dystansuje się od wyników Smile Checka 2009. Jednak w wyświetlanej dziennikarzom prezentacji napisano: ”Zgodnie z raportem nie zrealizowano warunku przebadania 75 proc. agencji zgłoszonych do badania”. Mateusz Galica, dyrektor strategiczny TNS OBOP, oświadcza, że to nieprawda, gdyż instytut zrealizował badanie zgodnie z umową. - Wszystkie warunki zostały spełnione, a ten dotyczący przebadania 75 procent agencji nawet przekroczony, bo przebadaliśmy 76 procent agencji – podkreśla Galica. Redaktor naczelny ”Press” dodaje: – Wczorajsze oświadczenie SAR oznacza właściwie koniec badania Smile Check, nad którym SAR pracował przez cztery lata. Rozumiem, że można wylać dziecko z kąpielą, ale po co je od razu dusić? A za podważanie wiarygodności TNS OBOP oraz ”Press” zarząd SAR będzie musiał nas przeprosić.(MŁ, 08.12.2009)
