UOKiK ukarał Zbyszko Company za reklamę wody Veroni Mineral Fit
08.09.2009, 08:35

Reklama Veroni Mineral Fit wprowadzała konsumentów w błąd - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożył na Zbyszko Company, producenta wody, karę w wysokości ponad 240 tys. zł.
Zdaniem UOKiK-u reklama Veroni Mineral Fit wprowadza w błąd konsumentów. To wynik zawartej w reklamie sugestii, że za wyjątkiem Veroni Mineral Fit pozostałe aromatyzowane napoje są szkodliwe dla zdrowia ze względu na zawarte w nich konserwanty. ”Większość z Państwa nie kupuje wód smakowych. Trudno się dziwić - benzoesan sodu, sorbinian potasu - to konserwanty. Jeszcze trochę, a będziemy wszyscy świecić” - mówiła w reklamie aktorka Anna Przybylska. Skargi do UOKiK-u złożyła Polska Federacja Producentów Żywności i Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy. Prezes UOKiK-u uznała, że obowiązujące przepisy pozwalają na dodawanie do napojów środków konserwujących wymienionych w reklamie. Eksperci Instytutu Żywności i Żywienia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego, poproszeni przez UOKiK o opinię, potwierdzili, że stosowanie konserwantów zgodnie z przepisami nie powinno być szkodliwe dla zdrowia konsumentów. Zbyszko Company odwołał się już od decyzji urzędu. Marcin Wojcieszak, pełnomocnik producenta, chce przekonać sąd m.in. badaniami konsumenckimi. - Niezależny instytut badawczy przepytał na nasze zlecenie około 600 osób. Tylko 17 procent respondentów potwierdziło, że czuło lęk przed piciem wód smakowych po obejrzeniu reklamy. Prawie 80 procent nie miało takich obaw – argumentuje Wojcieszak. Zwraca uwagę, że w podobny sposób przed szkodliwością cukru przestrzega w reklamach producent soku Fortuna. - Argumentacja urzędu, że konserwanty są dopuszczone do obrotu też nie jest dla nas przekonująca. Dopuszczone są także papierosy czy alkohol i jak powszechnie wiadomo są szkodliwe. Podobnie szkodliwe są konserwanty, oczywiście w zależności od ilości i rodzaju – przekonuje Wojcieszak. Uważa także, że konsumenci są na tyle dojrzali, że rozumieją te kwestie, stąd trudno ich wprowadzić w błąd. Kampania Veroni Mineral Fit była realizowana w pierwszej połowie 2007 roku.(MŁ, PAP, 08.09.2009)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
