Dział: REKLAMA

Dodano: Sierpień 10, 2009

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

1,5 mln zł kary dla sieci Żabka za reklamę wprowadzającą w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na sieć sklepów Żabka 1,5 mln zł kary za hasło reklamowe, które wprowadzało klientów w błąd.

Chodzi o kampanię reklamową prowadzoną od września do końca października ub.r. w prasie, telewizji i sieci sklepów. Towarzyszące jej hasło ”Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 roku zamykamy żabki” sugerowało – zdaniem UOKiK-u – zamykanie sklepów tej sieci. Brakowało informacji, że hasło dotyczy jedynie akcji promocyjnej. O szczegółach klienci mogli dowiedzieć się, dzwoniąc na infolinię. Zdaniem UOKiK-u odesłanie do infolinii mogło sugerować, że klienci uzyskają dodatkowe informacje na temat likwidacji sklepów, a nie akcji promocyjnej. Dopiero w drugim etapie kampanii reklamodawca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną, i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki. Urząd uznał, że spółka wprowadziła konsumentów w błąd. Firma musi opublikować decyzję UOKiK-u na swoich stronach internetowych i w jednym z dzienników ogólnopolskich. Decyzja nie jest prawomocna. Jacek Spychała, PR manager Żabka Polska, poinformował, że firma nie zgadza się z decyzją UOKiK-u i odwoła się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. ”Uważamy, że dla przeciętnego konsumenta jasne było, iż akcja »Zamykamy żabki« to działanie marketingowe, o czym spółka informowała na łamach prasy, w sklepach sieci Żabka oraz poprzez bezpłatną infolinię” – wyjaśniał Spychała w rozmowie z Polską Agencją Prasową. UOKiK zakwestionował wcześniej podobną praktykę, gdy sieć Media Markt organizowała wyprzedaże pod pretekstem likwidacji sklepu. Z informacji umieszczonych w prasie i na billboardach wynikało, że sieć planuje zakończenie działalności w Rzeszowie, a konsumenci mogą dokonać zakupów ”po raz ostatni”. Dwa dni przed planowanym zakończeniem działalności opublikowano kolejne płatne ogłoszenie o ponownym otwarciu placówki, tłumacząc jednodniowe zamknięcie inwentaryzacją. Urząd uznał jednak, że firma wprowadziła konsumentów w błąd i zobowiązał ją do złożenia oświadczenia, że podała do publicznej wiadomości nieprawdziwie informacje. UOKiK prowadzi obecnie 18 postępowań dotyczących reklam.

(DOK, PAP, 10.08.2009)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.