GrandFront 2008 dla "Polityki" i "Gazety Wyborczej"

"Polityka" "i "Gazeta Wyborcza" to zdobywcy głównych nagród w tegorocznej edycji konkursu Izby Wydawców Prasy na prasową okładkę roku GrandFront 2008.
Konkurs GrandFront promuje najlepsze rozwiązania w redagowaniu graficznym prasy. 30-osobowe jury nagrodę GrandFront 2008 w kategorii gazet codziennych przyznało ”Gazecie Wyborczej” za jedynkę 57. numeru z ub.r., poświęconą informacji o śmierci Gustawa Holoubka. Prawie całą pierwszą stronę zajmuje czarno-białe zdjęcie przedstawiające aktora wyglądającego zza spuszczonej kurtyny. – To odejście od schematu jedynek ”Gazety” wymagało nie tylko znalezienia dobrego zdjęcia (autorem jest Maciej Zienkiewicz –przyp. red.), ale też uzgodnień z wydawcą. Choć było to piątkowe wydanie, na jedynce nie znalazły się bowiem żadne reklamy ani materiały autopromocyjne – mówi dyrektor artystyczny ”GW” Maciej Kałkus. – Drżeliśmy też o jakość wydruku. Istniały obawy, że zamiast czarnej kurtyny, z jej załamaniami i fakturą, wyjdzie jedynie wielka czarna plama – dodaje Grażyna Żabińska, sekretarz redakcji. GrandFront w grupie czasopism zdobyła ”Polityka” za okładkę numeru 26. przedstawiającą wygaszony portret Lecha Wałęsy (ostre są jedynie wąsy i znaczek z Matką Boską). Tytuł na okładce brzmiał: ”Wymazując Wałęsę”. – Pomysł powstawał równolegle z tekstem. Najpierw chcieliśmy komputerowo wygumkować zdjęcie (pochodzi z East News – przyp. red.), ale ostatecznie je rozjaśnialiśmy i redukowaliśmy kontrast – mówi Marek Kwiatkowski, autor okładki. W konkursie przyznano też złote medale w dziewięciu kategoriach - nagrody ArtFront (wszystkie nagrodzone okładki prezentujemy na Press.pl). Otrzymały je: ”Polityka” (w kategorii czasopism opinii), ”Zwierciadło” (magazyny wielotematyczne), ”Viva!” (popularne czasopisma kobiece), ”Focus Historia” (czasopisma hobbystyczne), ”Architektura” (czasopisma branżowe – drugie miejsce w tej kategorii zajął ”Press”), ”Exklusiv” (magazyny społecznościowe), ”Gazeta Wyborcza” (gazety ogólnopolskie), ”Głos Pomorza” (gazety regionalne), ”Gazeta Jarocińska” (gazety i czasopisma lokalne). Jury wręczyło też cztery nagrody specjalne ArtFront za szczególne osiągnięcia artystyczne i edytorskie. Dwie z nich przypadły ”Dziennikowi Polskiemu” w kategorii linia okładek i redesign. Za dodatek specjalny uhonorowano dziennik ”Polska” (doceniono dodatek ”Forum Polska”), a za cykl publikacji – ”Tygodnik Powszechny”. Sponsor konkursu Adobe Systems Incorporated przyznał dodatkową nagrodę specjalną dla redakcji ”M-design” za wszechstronne wykorzystanie aplikacji Adobe przy projektowaniu graficznym. Laureaci nagród głównych i zwycięzcy w poszczególnych kategoriach otrzymali statuetki zaprojektowane przez rzeźbiarkę Hannę Jelonek z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Okładki zakwalifikowane do finału prezentowane będą od 23 do 28 kwietnia w Zamku Królewskim w Warszawie, a następnie w wybranych salonach sieci Empik. Sponsorami konkursu są: Ruch SA, Quad/Winkowski, Adobe S.I., Empik, PAP, ReproPol, Stora Enso. Patronat nad konkursem objął minister kultury i dziedzictwa narodowego, a patronat medialny - TVP 2, ”Press” i Society for News Design.(więcej) Zobacz też: - Grand Front 2007 - Grand Front 2006 - Grand Front 2005 - Grand Front 2004(GK, AW, 23.04.2009)
