Dział: REKLAMA

Dodano: Maj 16, 2008

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

MobilKing nieetyczny - uznała Komisja Etyki Reklamy

Telewizyjna reklama wirtualnej sieci komórkowej MobilKing jest nieetyczna – uznała Komisja Etyki Reklamy, działająca przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.

Chodzi o spoty z pierwszej odsłony kampanii operatora, w których pokazano kobiety nieradzące sobie z czynnościami powszechnie uważanymi za męskie. Lektor podkreślał to m.in. sformułowaniami: ”Coraz częściej kobiety chcą dorównać nam, mężczyznom”, ”Niektóre rzeczy zawsze były i będą tylko dla nas, mężczyzn” albo ”Pewne rzeczy są tylko dla prawdziwych facetów”. Skarżący uznali, że reklama ”jest rażącym przykładem dyskryminacji ze względu na płeć”; ”pogłębia stereotypy, propaguje dyskryminację i uprzedmiotowienie kobiet”; ”uwłacza godności kobiet, przedstawiając je jako niezdarne, nieporadne istoty, niepotrafiące dorównać mężczyznom”. Skarżący stwierdzili ponadto, że reklama ”pokazuje i utrwala obraz kobiety jako głupiej, niezaradnej istoty, której głównym atutem jest seksowne ciało”. Po rozpatrzeniu 19 skarg (wpłynęło ponad 30) KER uznała m.in., że reklama może obrażać kobiety wykonujące ”męskie” zawody, np. strażaka, mechanika i drwala, oraz uprawiające trudne dyscypliny sportu, np. boks, piłkę nożną. Stwierdziła też, że użyte w reklamie sformułowania wygłaszane przez lektora nie mają na celu pokazania odmienności płci, lecz przedstawienie płci żeńskiej jako gorszej. W podsumowaniu KER oświadczyła, że na reklamodawcach spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący w powszechne poczucie dobrych obyczajów wybór treści i formy reklamy. Przedstawiciele MobilKinga nie odpowiedzieli na skargi i nie uczestniczyli w posiedzeniu komisji. – Decyzja komisji jest dla nas zaskoczeniem. Reklama jest utrzymana w konwencji humorystycznej i dobrze trafia do grupy celowej, czyli prawdziwych mężczyzn – komentuje Adam Kucza, PR manager MobilKinga. Kontrowersyjne spoty były emitowane do końca marca br. Jednak skargi spływają też na kolejne reklamy MobilKinga, w których w kontekście porównania z ofertami innych operatorów jest pokazana seksowna kobieta i padają m.in. słowa: ”Zanim wybierzesz, przyjrzyj im się uważnie. Większość operatorów zachowuje się jak kobiety. Nie zawsze mówią całą prawdę”.

(TW, 16.05.2008)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.