Reklama Fiata 500 naruszyła Kodeks Etyki Reklamy
08.05.2008, 08:29

Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot reklamowy Fiata (Fiat Auto Poland) narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy dotyczące dobrego obyczaju. Oddaliła natomiast skargę w sprawie plakatu reklamującego baton Snickers (Masterfoods Polska).
W przypadku Fiata wykorzystano wizerunek Jana Pawła II, Krzysztofa Kieślowskiego i Janusza Korczaka oraz odwołano się do wydarzeń historycznych, m.in. Powstania Warszawskiego, obrad Okrągłego Stołu, pogrzebu papieża Jana Pawła II, masakry na placu Tiananmen. Konsument skarżący spot telewizyjny Fiata 500 argumentował, że narusza on kodeks, bo stawia symbole i osoby ważne dla Polaków w jednym rzędzie z samochodem. Komisja Etyki Reklamy przyznała mu rację. Zespół orzekający podkreślił, że działaniem nieetycznym jest zawłaszczanie do kampanii wizerunkowej lub reklamy produktu symboli, wydarzeń i postaci najważniejszych dla Polaków. Komisja Etyki Reklamy oddaliła natomiast skargę konsumenta dotyczącą reklamy na billboardach, która przedstawiała wilki z ludzkimi twarzami i hasłem ”Snickers super na zwierzęcy głód”. Konsument podnosił, że reklamy ”Mają mroczny charakter i niesamowicie realistycznie wkomponowaną złą twarz człowieka”. Jego zdaniem reklama wzbudzała strach i negatywne emocje u dzieci. Zaraz po pierwszych sygnałach o skardze firma Masterfoods wycofała reklamę najpierw z okolic przedszkoli, a następnie usunęła ją z wszystkich billboardów.(MŁ, 08.05.2008)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
