Rynek badań marketingowych wzrósł o 12 proc.

Polski rynek badań marketingowych był w ub.r. wart 599,5 mln zł – szacuje Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) na podstawie audytu wyników finansowych 25 firm.
Oznacza to wzrost o 12,3 proc. w stosunku do 2006 roku. Obroty objętych audytem instytutów badawczych stanowiły 83 proc. rynku badań. Największe przychody osiągnęła firma MillwardBrown SMG/KRC – 98,3 mln zł (wzrost o 16 proc. w stosunku do 2006 roku), druga była ACNielsen Polska – 62,2 mln zł (wzrost o 4 proc.), trzecia GfK Polonia – 61,6 mln zł (wzrost o 16 proc.), czwarta Grupa IPSOS – 45,3 mln zł (wzrost o 17 proc.), piąta TNS OBOP – 39,3 mln zł (wzrost o 7 proc.). Ta piątka agencji badawczych ma aż 62 proc. udziału w rynku badań marketingowych poddanym audytowi i ok. 51 proc. w całym polskim rynku badań marketingowych. W pierwszej dziesiątce rankingu według przychodów za 2007 rok znalazły się także firmy: Grupa Pentor, Grupa IQS & Quant, PBS DGA, Synovate i AGB Nielsen Media Research. Dziesięć największych instytutów kontroluje ok. 71 proc. rynku badań.(RUT, 31.03.2008)
