Dział: WYWIADY

Dodano: Lipiec 11, 2007

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TVN nie da się skolonizować

Rozmowa z prof. Wiesławem Godzicem, medioznawcą ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej

TVN utworzy we współpracy z CNBC Europe nowy kanał TVN CNBC Biznes. Jakie możliwości da telewizji TVN uruchomienie tego kanału?

Widzę ogromną potrzebę utworzenia takiego kanału. Niewiele osób rozszyfrowało nazwę CNBC - Consumer News and Business Chanel. Wiedza ekonomiczna Polaków jest niska, więc informacje konsumenckie bardzo im się przydadzą. Kanał ma docierać do 2,5 mln osób, więc na zwrot inwestycji będzie trzeba zaczekać co najmniej kilkanaście lat. Telewizji TVN chodzi jednak o podkreślenie swojego wizerunku stacji prawie „publicznej”, działającej w interesie ludzi i oferującej im wiele kanałów tematycznych z informacjami ze wszystkich dziedzin. Wierzę, że kanał będzie prowadzony ciekawie, profesjonalnie i dynamicznie, bo jego szef Roman Młodkowski zna się na rzeczy. Obawiam się tylko, że liczba jego odbiorców może nie być zbyt duża.

Amerykanie z CNBC wypowiadający się na antenie TVN 24 o nowym kanale używali terminu „franchising”. Czy chodzi więc o użyczenie marki czy o ścisłą współpracę?

Chodzi o ścisłą współpracę. Niektóre amerykańskie programy będą tłumaczone, inne - dotyczące polskich realiów - oparte na amerykańskich pomysłach. Polscy dziennikarze będą też przygotowywać dla CNBC informacje z warszwskiej giełdy. Interesujące jest czy Amerykanie będą chcieli kanał skolonizować i w jakim stopniu polskie materiały będą mogły zaistnieć na antenie CNBC.

Czy polscy dziennikarze gospodarczy powinni się uczyć od amerykańskich?

Polacy mają głęboką wiedzę, ale często nie potrafią jej przekazać. Amerykanie, jak mało który naród, są pragmatyczni i umieją to robić. Powinniśmy uczyć się od nich metod uatrakcyjniania tej wiedzy.

Dlaczego CNBC zdecydował się na kooperację właśnie z telewizją TVN? Polsat kupił niedawno poznańską telewizję TV Biznes, ona też mogła zainteresować CNBC.

TVN wydaje się stacją rozwojową i protechnologiczną o spójnej koncepcji. Być może zdecydowały też inne względy czysto biznesowe.

Czy TVN CNBC Biznes to pierwszy przyczółek CNBC w Polsce? Czy stacja zacznie w Polsce inwestować?

Chciałbym, żeby tak było. Związki między telewizjami muszą istnieć. Nie może to jednak polegać na kolonizacji jednej stacji przez drugą, tak jak zrobił to Rupert Murdoch z bułgarską telewizją bTV. W tym wypadku tak jednak będzie, bo TVN jest zbyt silną marką. Obie strony będą się raczej od siebie uczyć, Amerykanie muszą wiedzieć jak działa nasz rynek, a my poznać ich sposoby atrakcyjnego przekazywania wiedzy.

rozmawiała Małgorzata Wyszyńska

Małgorzata Wyszyńska

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.