Udziałowcy BlaskOnline. Jastrzębowski, Olechowski, Rachoń, Cenckiewicz  |  "NIE" ma wirtualnego Urbana  |  Goniec.pl uruchamia format  |  Socjolożka w radzie fundacji wydającej OKO.press  |  Kontrowersyjny przetarg Liptona  |  Dyrektorka biura reklamy Grupy NaTemat  |  Widownia programu Marka Sierockiego w TVP 2  |  Kanał TVC na razie bez lokalnych informacji  |  Wiosenna ramówka naziemnego ViDoc TV  |  Fokus TV z premierami serialu  |  TVP 1 szybciej zakończy emisję programu  |  Nowa audycja w Polskim Radiu 24  |  Story House Egmont odnowił licencję  |  Havas PR pracuje  |  Publicon i OOO będą promować  |  Otomoto  |  Komisja Europejska może nałożyć na X kilkaset milionów euro kary  |  CNN planuje platformę streamingową o zasięgu globalnym  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Udziałowcy BlaskOnline. Jastrzębowski, Olechowski, Rachoń, Cenckiewicz  |  "NIE" ma wirtualnego Urbana  |  Goniec.pl uruchamia format  |  Socjolożka w radzie fundacji wydającej OKO.press  |  Kontrowersyjny przetarg Liptona  |  Dyrektorka biura reklamy Grupy NaTemat  |  Widownia programu Marka Sierockiego w TVP 2  |  Kanał TVC na razie bez lokalnych informacji  |  Wiosenna ramówka naziemnego ViDoc TV  |  Fokus TV z premierami serialu  |  TVP 1 szybciej zakończy emisję programu  |  Nowa audycja w Polskim Radiu 24  |  Story House Egmont odnowił licencję  |  Havas PR pracuje  |  Publicon i OOO będą promować  |  Otomoto  |  Komisja Europejska może nałożyć na X kilkaset milionów euro kary  |  CNN planuje platformę streamingową o zasięgu globalnym  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Udziałowcy BlaskOnline. Jastrzębowski, Olechowski, Rachoń, Cenckiewicz  |  "NIE" ma wirtualnego Urbana  |  Goniec.pl uruchamia format  |  Socjolożka w radzie fundacji wydającej OKO.press  |  Kontrowersyjny przetarg Liptona  |  Dyrektorka biura reklamy Grupy NaTemat  |  Widownia programu Marka Sierockiego w TVP 2  |  Kanał TVC na razie bez lokalnych informacji  |  Wiosenna ramówka naziemnego ViDoc TV  |  Fokus TV z premierami serialu  |  TVP 1 szybciej zakończy emisję programu  |  Nowa audycja w Polskim Radiu 24  |  Story House Egmont odnowił licencję  |  Havas PR pracuje  |  Publicon i OOO będą promować  |  Otomoto  |  Komisja Europejska może nałożyć na X kilkaset milionów euro kary  |  CNN planuje platformę streamingową o zasięgu globalnym  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: Grand Press Photo

Wydanie: PRESS 06/2016

Otwórz im oczy

Organizowanie konkursów fotografii prasowej – gdy prasa takiej fotografii właściwie już nie potrzebuje, gdy nie ma zleceń dla fotoreporterów, a technika cyfrowa stwarza ogromne pole do manipulacji – ma dziś jeszcze w ogóle sens?

Sądzę, że ma. Po pierwsze, każdy konkurs wnosi jakieś napięcie do branży, daje do myślenia, rozbudza dyskusje. Konkursom towarzyszą zwykle wystawy, wydaje się albumy – i nagle te zdjęcia fotoreporterskie zyskują całkiem dużą widownię, która by ich normalnie nie zobaczyła. Konkursy zmuszają fotografów do lepszej i cięższej pracy, bo wybierając zdjęcia, muszą się nad nimi zastanowić, przeanalizować, pomyśleć. Jedynym niebezpieczeństwem jest to, że konkursy gromadzą również fotografów, którzy robią zdjęcia głównie po to, żeby coś wygrać. Nie myślą o odbiorcach. No, a jak wiemy, w tym zawodzie odbiorcy zdjęć są ważni, nie nagrody.

Jest też na odwrót: wielu dobrych fotoreporterów z założenia nie startuje w konkursach branżowych, tłumacząc właśnie, że nie fotografują dla nagród.

Nie ma nic złego w tym, że jeśli fotograf ma naprawdę dobre prace, to chce się nimi pochwalić, skonfrontować się z innymi, wyciągnąć je na światło dzienne. Co roku nasza wystawa World Press Photo jest pokazywana w ponad 50 krajach, dzięki czemu miliony ludzi oglądają zdjęcia i reportaże, o których istnieniu nawet nie wiedzieli. W skali Polski i konkursu Grand Press Photo jest pewnie podobnie, bo i wasza wystawa odwiedza wiele miast.

Fotografia prasowa wcale nie umiera – wystarczy spojrzeć na to, co zostało przysłane w tym roku na World Press Photo. Jakość tej fotografii jest wciąż wysoka. Ona ma wartość.

Ale w tym roku wprowadziliście w World Press Photo kodeks etyczny – jakbyście przestali ufać fotoreporterom. I to dość restrykcyjny, według niektórych aż za bardzo.

Nie sądzę, by był on zbyt restrykcyjny. Musimy pamiętać o szerokiej widowni, która ma prawo pytać: czy wszystko na tym zdjęciu jest prawdą? Tu chodzi o istotę naszego zawodu, w końcu mówimy o dziennikarstwie.

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.