PBI pracuje nad identyfikatorem PBI ID. Pozwoli to na prowadzenie kampanii bez third party cookies

- W połowie roku zakończy się development PBI ID i narzędzie zacznie być testowane - zapowiada Krzysztof Mikulski (fot. materiały prasowe)
Spółka Polskie Badanie Internetu, właściciel badania Mediapanel, pracuje nad identyfikatorem PBI ID, który pozwoli na prowadzenie kampanii reklamowych bez wykorzystywania plików cookies stron trzecich.
- Na przestrzeni ostatnich lat i wraz z rozwojem reklamy programatycznej zmieniało się zastosowanie danych z Mediapanelu, niemniej w wielu obszarach badanie wciąż uważane jest za benchmark pozycji biznesowej graczy internetowych. Mediapanel nie jest dzisiaj wykorzystywany do planowania pojedynczych kampanii, ale przy tworzeniu mediasplitu pokazuje, w jaki sposób media internetowe między sobą przenikają, kto ma w jakiej grupie lepsze pokrycie, a kto gorsze - mówi Krzysztof Mikulski, prezes PBI.
- Skoro dane w badaniu Mediapanel wyliczane są w sposób statystycznie poprawny, tak jak robią to wielkie platformy, to możemy ponownie stosować te dane w zakresie wybranych parametrów związanych z emisją kampanii reklamowych. Na to myślenie nałożył się narastający problem coraz większej liczby odsłon wykonywanych z przeglądarek nieobsługujących third party cookies - opowiada.
Tak się zrodził pomysł identyfikatora PBI ID. - Po rozmowach z Gemiusem i rynkiem uważam, że jesteśmy w stanie stworzyć jakościowy, jednolity rynkowo, cross domenowy identyfikator wykorzystywany w ekosystemie reklamowym. Możemy go wyliczyć dla każdego wydawcy. Projekt zabezpieczy wydawców i rynek reklamowy przed "zniknięciem" third party cookies z przeglądarek Chrome oraz "przywróci" wartość reklamową odsłon wykonywanych z przeglądarek nieobsługujących już tej technologii - tłumaczy prezes PBI. Dodaje, że jest to prawie 25 proc. odsłon w Polsce (m.in. Firefox, Edge, Safari, Samsung).
Krzysztof Mikulski uważa, że na powstaniu PBI ID skorzysta zarówno branża reklamowa, jak i krajowi wydawcy. - Będzie to nasz wkład w próbę ochrony polskiego rynku przed dewastującymi go skandalicznymi praktykami big techów. Powodzenie PBI ID w dużej mierze zależeć będzie od szerokiej współpracy krajowych graczy - stwierdza.
Na jakim etapie są prace związane z identyfikatorem? - W połowie roku zakończy się development PBI ID i narzędzie zacznie być testowane. Moją ambicją jest, żeby w kampaniach w czwartym kwartale identyfikator mógł być już wykorzystywany - odpowiada.
- Działanie identyfikatora będzie wymagało wpięcia skryptów audytowych podobnie jak w przypadku pomiaru site-centric w badaniu Mediapanel - tłumaczy Krzysztof Mikulski. - Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy w branży przyjmą nasz projekt od razu z otwartymi ramionami, zwłaszcza ci, którym wasalizacja naszej gospodarki i społeczeństwa od big techów jest na rękę. Czeka nas dużo pracy. Przez kolejne miesiące będziemy pokazywać rynkowi korzyści wynikające z nowego rozwiązania - przyznaje prezes PBI.
Krzysztof Mikulski nie traktuje rozwiązania PBI jako konkurencji dla podobnych inicjatyw. - W swoim założeniu PBI ID będzie identyfikatorem "kooperującym" z komplementarnymi rozwiązaniami, w tym np. z hurtowniami danych wydawców - sami dołożą do swojego identyfikatora te ze swoich danych, które uważać będą za wartościowe dla rynku reklamowego - przekonuje.
- PBI ID jest identyfikatorem statystycznym, w taki sam sposób traktującym i opisującym użytkowników każdego wydawcy, bez pobierania i przetwarzania ich żadnych "twardych" danych. Jest prowadzony i zarządzany przez organizację branżową nastawioną nie na generowanie zysku, a na pomoc krajowemu rynkowi - opowiada szef PBI i dodaje: - Taka konstrukcja zapewnia bezpieczeństwo i komfort współpracy każdemu z uczestników projektu, nawet jeśli są największymi konkurentami. Mają bowiem pewność, że żadne wartościowe dane nigdy nie zostaną "przechwycone" i wykorzystane przez konkurenta, a przykładowo rozwiązanie Wirtualnej Polski buduje swoją przewagę na wewnętrznych danych deterministycznych wydawcy (tzw. twardych danych o użytkownikach). Jak widać, to różne podejścia dające dużą przestrzeń do współpracy PBI ID i innych rozwiązań.
(KOZ, 04.04.2025)
