WP po wycofaniu się z audytu Mediapanelu ma gorsze wyniki. "Metodologia jest transparentna"

O ile z danych Mediapanelu za grudzień 2024 roku wynikało, że w kategorii Wydawcy Grupa Wirtualna Polska miała 20,6 mln mln realnych użytkowników i zasięg 69,19 proc., to styczniu liczba RU spadła do 19,9 mln, a zasięg zmniejszył się do 66,84 proc. (fot. materiały prasowe)
Po tym, jak Wirtualna Polska z końcem 2024 roku roku usunęła ze swoich portali i aplikacji skrypty umożliwiające przeprowadzanie dokładnych pomiarów w badaniu Mediapanel, ich wyniki się pogorszyły. Firma Gemius, realizująca Mediapanel na zlecenie Polskich Badań Internetu, tłumaczy, że powodem jest to, że wyniki nieaudytowane i audytowane produkowane są z wykorzystaniem innych metod.
Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding, w wywiadzie dla serwisu Wirtualne Media należącego do Wirtualnej Polski zasugerował, że gorsze wyniki serwisów jego grupy w Mediapanelu mogą być spowodowane tym, że WP przestała płacić za audyt w tym badaniu.
Świderski: "Nieźle się tam bawią"
"Okazało się, że niektóre nasze popularne serwisy np. Autokult nagle mają o połowę mniej użytkowników, mimo że nasze wewnętrzne dane spadku nie pokazują. W Pudelku, gdy przestaliśmy płacić, to odsłony rzekomo spadły o 55 proc., a przecież my widzimy każdą odsłonę i one nie spadły, a urosły o 7 proc. Nieźle się tam bawią" – powiedział Świderski.
Czytaj też: Po tekście Szymona Jadczaka Totalizator Sportowy miał wycofać budżety reklamowe z WP
Wyniki serwisów WP w danych Mediapanelu za styczeń rzeczywiście są słabsze od tych prezentowanych jeszcze grudniu 2024 roku, czyli przed usunięciem z serwisów i aplikacji skryptów umożliwiających pomiar ich odwiedzalności w badaniu Mediapanel. O ile z danych Mediapanelu za grudzień wynikało, że w kategorii Wydawcy Grupa Wirtualna Polska miała 20,6 mln mln realnych użytkowników (RU) i zasięg 69,19 proc., to w styczniu liczba RU spadła do 19,9 mln, a zasięg zmniejszył się do 66,84 proc.
W kategorii Informacje i publicystyka serwisy WP w Mediapanelu w grudniu miały 9,7 mln RU i zasięg 32,6 proc., a w styczniu odpowiednio: 7,6 mln i 25,59 proc.
W kategorii Biznes, finanse, prawo Wp.pl w grudniu notowała 6,8 mln RU i zasięg – 22,9 proc., a w styczniu: 5,8 mln i 19,47 proc. Natomiast należący do WP serwis Money.pl w grudniu miał 9,7 RU i zasięg 32,59 proc., a w styczniu 7,9 mln RU i zasięg – 26,5 proc.
Wspomniany przez Jacka Świderskiego serwis Pudelek.pl w grudniu miał 5,3 mln RU i zasięg 17,66 proc., jednak w styczniu liczba RU spadła do nieco ponad 4 mln, a zasięg – do 13,57 proc.
"Mediapanel stanowi standard rynkowy"
Podając wyniki Mediapanelu, PBI i Gemius zamieszczają dopisek: "Od stycznia 2025 WP nie podlega audytowi. Należy tę zmianę mieć na uwadze podczas porównywania wyników z wcześniejszymi miesiącami".
Czytaj też: Podcast Onetu i "Newsweeka" "Stan Wyjątkowy" dwa razy w tygodniu. "W kampanii dzieje się tak dużo"
– Wyniki nieaudytowane i audytowane produkowane są z wykorzystaniem innych metod – tłumaczy Aleksandra Załęska, szefowa badania Mediapanel w Gemius Polska. – Różnice skupiają się w dwóch wątkach. Pierwszy to źródło danych. Wyniki dla domen i aplikacji audytowanych bazują na skryptach oraz danych pochodzących z panelu, zaś dla nieaudytowanych powstają w oparciu o sam panel. Jest to główny powód spadków wyników po usunięciu skryptów, wyłączeniu audytu site centric. Wynika to stąd, że o ile audyt pozwala zmierzyć każdą aktywność w serwisie z bardzo wysoką precyzją i zgodnie z przyjętymi założeniami metodologicznymi, to panel pasywnie gromadzi informacje o aktywności panelisty – mówi Aleksandra Załęska.
– Drugim powodem jest komponent balance amendement, którego rolą jest zachowanie stabilności danych nieaudytowanych po wyłączeniu audytu. Ponieważ wyniki nieaudytowane z natury narażone są na większe wahania, zastosowanie tego komponentu zwiększa ich stabilność, ale też prawdopodobieństwo, że będą one niższe niż w czasie, gdy dana domena była objęta audytem. Nie oznacza to jednak, że zawsze się tak dzieje – w niektórych przypadkach wyniki po wyłączeniu audytu mogą być bardzo zbliżone do audytowanych, w innych zaś wyższe – zaznacza Załęska.
I dodaje: – Pomiar internetu realizujemy od 20 lat, a Mediapanel stanowi standard rynkowy. Badanie powstaje na zlecenie PBI, a jego metodologię tworzymy we współpracy ze Stałym Zespołem Metodologicznym, w skład którego wchodzą profesjonaliści zajmujący się zawodowo badaniami. Jest ona transparentna i dobrze znana uczestnikom rynku.
Czytaj też: Radio Maryja notuje wyniki słuchalności najlepsze od lat. 712 tys. słuchaczy w 2024 roku
(MAK, 18.03.2025)
