Udział w rynku telewizji w styczniu. Republika po raz pierwszy przegania TVN 24
Pierwszą piątkę najchętniej oglądanych telewizji zamknęła Republika, osiągając 5,43 proc. (screen: YouTube/Telewizja Republika)
W styczniu z danych Nielsen Media uwzględniających widownię poza domem (OOH) wynika, że w grupie 4+ kanał TVP 1 uzyskał 6,75 proc. udziału w rynku, co oznacza wzrost z 6,61 proc. w styczniu 2024 roku. Tyle samo zanotował Polsat - 6,75 proc. (wzrost z 6,25 proc.), a TVN – 6,37 proc. (wzrost z 6,29 proc.). Z kolei TVP 2 miała 6,14 proc. udziałów w rynku (spadek z 6,73 proc.).
Pierwszą piątkę najchętniej oglądanych telewizji zamknęła Republika, osiągając 5,43 proc. (wzrost z 3,49 proc.) i po raz pierwszy przeganiając TVN 24 – 5,19 proc. (spadek z 7,66 proc.).
Czytaj też: Podsumowania roku i prognozy na 2025 w TV. Gudowicz, Miszczak, Gozdowski, Żurkowska
Dalej znalazły się:
- TV Puls – 3,18 proc. (wzrost z 2,49 proc.),
- TVN Siedem – 3,02 proc. (spadek z 3,09 proc.),
- TV 4 – 2,77 proc. (wzrost z 2,69 proc.),
- TTV – 1,92 proc. (wzrost z 1,78 proc.),
- TV 6 – 1,8 proc. (wzrost z 1,41 proc.)
- oraz TVP Info – 1,55 proc. (wzrost z 1,53 proc.).
Zaskakujące wyniki Republiki
Po zmianie władzy w Telewizji Polskiej do Republiki przeszło wielu pracowników TVP, którzy wcześniej telewizję publiczną zamienili w tubę propagandową Prawa i Sprawiedliwości. W Republice zaoferowali widzom to, do czego przyzwyczaili ich w TVP.
Czytaj też: Do grona prowadzących "Tele-Ekspres wPolsce24" dołącza Anna Pawelec
Joanna Nowakowska, prowadząca serwis ScreenLovers, przyznaje, że nie przewidywała aż takich wyników Republiki. – Nie podejrzewam, by w branży reklamowej ktokolwiek zakładał rok temu scenariusz, w którym może ona być piątym największym kanałem w Polsce, a w grupach 50+ czy 60+ okupować podium jako druga stacja za TVP 1 – komentuje.
Nowakowska dodaje, że Republika oglądała się lepiej niż TVN 24 także w młodszych segmentach, jak 16-24-latkowie (choć, jak podkreśla, w tej grupie kanały informacyjne mają znacznie niższe udziały). – I to jest rzecz intrygująca, zapewne zarówno dla szefów programowych, jak i badaczy społecznych. Szczególnie, że w przypadku TVP Info, w czasach, gdy święciło triumfy oglądalnościowe (przed zmianą władzy w TVP – przyp. red.) nie było widać podobnej prawidłowości, czyli przewagi nad TVN 24 w młodej widowni – analizuje Nowakowska.
Republika wzbudza w widzach emocje
Piotr Barełkowski, współtwórca Republiki, a obecnie tworzący kanał Publicystyka.tv, ocenia, że przekaz Republiki wzbudza w widzach tego kanału emocje.
Czytaj też: Agnieszka Gozdyra z komentarzami politycznymi w porannym pasmie Polsat News i Polsatu
– Choć bardziej siermiężny od konkurencji, choć z wieloma błędami technicznymi i dziennikarskimi, ale oglądamy na tej antenie inny świat, spoza przekazu mediów głównego nurtu. Nie sądziłem, że uda się tak długo przyciągać do ekranu widzów na "podwyższonej adrenalinie". Nadal jednak uważam, że to trend okresowy, o czym świadczy nieco spadające wsparcie finansowe od widzów tego kanału – ocenia Barełkowski.
W grupie komercyjnej 16-59 w styczniu liderem oglądalności był TVN, który zdobył 7,6 proc. udziału (wzrost z 7,23 proc.). Za nim znalazł się Polsat – 7,52 proc. (wzrost z 7,05 proc.).
TVP 2 zanotował 4,73 proc. (spadek z 5,03 proc.), a TVP 1 – 4,59 proc. (spadek z 4,77 proc.), TV Puls – 3,72 proc. (wzrost z 3,06 proc.), TVN Siedem – 3,56 proc. (spadek z 3,80 proc.), TVN 24 – 3,33 proc. (spadek z 4,98 proc.), TV 4 – 2,99 proc. (wzrost z 2,73 proc.) i Republika – 2,89 proc. (wzrost z 2,12 proc.).
Dane: Nielsen Media.
Czytaj też: Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie zniesławienia Anny Mierzyńskiej
(MNIE, 04.02.2025)