Podsumowania roku i prognozy na 2025. Telewizja i streaming
2024 rok po raz kolejny potwierdził silną pozycję telewizji jako medium i pozycję nadawców telewizyjnych – uważa Marcin Gudowicz z Biura Reklamy i Marketingu TVP (fot. materiały prasowe)
Marcin Gudowicz (Telewizja Polska), Edward Miszczak (Telewizja Polsat), Maciej Gozdowski (TVN Warner Bros. Discovery), Tomasz Teodorczyk (Hearst Networks), Dorota Żurkowska (TVN Warner Bros. Discovery), Joanna Popowska-Zaborowska (Polsat Box Go), Daniel Reszka (Paramount), Dariusz Dąbski (Telewizja Puls), Magdalena Plichta-Kaput (Canal+ Polska) i Leszek Kułak (Red Carpet Media Group) wskazują wydarzenia, zaskoczenia i rozczarowania roku.
Marcin Gudowicz, dyrektor Biura Reklamy i Marketingu TVP
Wydarzenie 2024 roku
Komercyjny sukces telewizji. Niewątpliwie rok 2024 był bardzo dynamicznym czasem naznaczonym zarówno gruntownymi zmianami w Telewizji Polskiej, ale też dyskusji o potencjalnym nowym właścicielu TVN oraz sporu właścicielskiego w Polsacie. Skala zainteresowania mediów i opinii publicznej po raz kolejny pokazała, jak ważną i opiniotwórczą rolę spełnia telewizja w dzisiejszym świecie. Także w kształtowaniu i umacnianiu demokracji.
Czytaj też: Podsumowania roku i prognozy na 2025 rok w internecie. Majchrzak, Śliżewski, Bryła
Tę skalę oddziaływania widzimy też na poziomie nadawanych codziennie bloków reklamowych. Nie bez przyczyny zapewne wojna komunikacyjna dwóch największych sieci handlowych odbywała się głównie w telewizji. Euro 2024 w Niemczech i Igrzyska Olimpijskie w Paryżu przyciągnęły znaczące budżety reklamowe i widownię. Oba wydarzenia zgromadziły wyższą widownię niż poprzednie edycje Igrzysk z Tokio i Euro przeprowadzonego w 2021 roku.
Obserwowaliśmy liczne powroty reklamodawców w TVP. Ale też patrząc na cały rynek, notowaliśmy wzmożone zainteresowanie reklamą w telewizji wielu branż, w tym m.in. finansowej czy turystycznej. Finalnie 2024 rok telewizje zamknęły po raz kolejny większymi przychodami rok do roku. A to – w kontekście walki o budżety z digitalem – jest niewątpliwym sukcesem.
Zaskoczenie 2024 roku
Sukces Connected TV i wideo online. Tak jak kiedyś co roku mieliśmy rok mobile, tak teraz sukcesy święci Connected TV. Według danych już w co drugim polskim domu jest telewizor podłączony do internetu. Po naszych statystykach widzimy też, jak popularne jest oglądanie filmów i seriali z aplikacji na ekranie dużego telewizora. Tę przestrzeń eksplorują nie tylko polscy nadawcy, ale też firmy streamingowe, jak chociażby Rakuten ze swoją ofertą kanałów FAST.
Connected TV oferuje połączenie dużego ekranu z możliwościami targetowania rodem z internetu. Jednocześnie zapewnia wysokie brand safety nieporównywalnie wyższe od treści tworzonych przez użytkowników (UGC). Stąd nie powinno dziwić rosnące zainteresowanie komercyjne segmentem CTV ze strony rynku reklamowego.
Rozczarowanie 2024 roku
Rynek TV nie rozczarował. Trudno mówić o rozczarowaniach po tak dobrym roku dla telewizji i streamingu. Oczywiście nie obyło się bez wyzwań, których jednak nie będę nazywał w ten sposób. Na pewno rynek zderzył się z tematem popularności kanałów FAST. Mimo sporych nakładów promocyjnych ciągle wydaje się, że ich popularność nie buduje się tak szybko jak za granicą. Choć FAST-y mają już wiernych widzów. Z pewnością wyzwaniem dla rynku pozostaje niezmiennie temat badań. Wspólna waluta, czy chociażby liczenie wspólnego zasięgu dla różnych form wideo jest nadal celem do osiągnięcia. Aczkolwiek nie można tutaj zapominać o ambitnych projektach, które pozwalają lepiej rozumieć przestrzeń świata TV i wideo, jak chociażby badanie streamu wdrożone przez Nielsena.
Prognozy na 2025 rok
Kolejny dobry rok dla TV i wideo online. 2024 rok po raz kolejny potwierdził silną pozycję telewizji jako medium i nadawców telewizyjnych. Potwierdził też, jak ważna jest cyfrowa odnoga telewizji – streaming. W ślad za sukcesami widowni online, chociażby transmisji meczów Euro czy Igrzysk Olimpijskich, idzie zainteresowane komercyjne. Zadaniem na 2025 rok będzie pogłębianie integracji świata linearnej telewizji i streamingu – także we współpracy z markami. I mimo że od digitalizacji wideo nie ma odwrotu, to mam wrażenie, że dziś telewizje znajdują odpowiedni balans w dbaniu o treści linearne i rozwijaniu swojej prezencji w digitalu.
Myślę też, że śladem roku 2025 nie spowolni wojna nadawców TV o widza – zarówno pomiędzy sobą, ale też – a może przede wszystkim – o widza, który sięga po streaming. Już w 2024 roku telewizje zasypały nowymi serialami kryminalnymi (np. "Profilerka"), historycznymi ("Gra z cieniem"), kostiumowymi ("Królowie"), teleturniejami ("Cudowne lata"), rozrywkowymi show ("Żona dla Polaka") ale też publicystycznymi ("Kwiatki polskie"). Wymieniam produkcje TVP, ale podobny kierunek widzimy też w komercyjnych stacjach TV.
Pierwsze dni nowego roku potwierdziły niemalejące zainteresowanie telewizją i wideo online ze strony marketerów. Liczymy, że i ten rok rynek telewizyjny zamknie wzrostem wydatków reklamowych – zapewne wysokim, choć jednocyfrowym. W online – zapewne znów rynek zanotuje solidny dwucyfrowy wzrost reklamowych inwestycji.
Edward Miszczak, dyrektor programowy Telewizji Polsat
Wydarzenie 2024 roku
Można pewnie podać wiele przykładów, ale dla mnie było to uruchomienie nowej telewizji śniadaniowej w Polsacie. "Halo tu Polsat" weszło na zdawałoby się całkowicie już zajęty rynek przez konkurencję, ale radzi sobie świetnie i będzie jeszcze lepiej. Widać też coraz większą elastyczność w działalności nadawców – coraz szybciej reagujemy na to, co dzieje się na rynku, zmieniamy ramówki, pory emisji. Myślę, że będzie skracał się czas typu "dajmy temu jeszcze pół roku", "no zobaczymy". Konkurujemy ze streamingiem, krótkimi formami w internecie – musimy dostosowywać się szybciej i efektywniej do tego, czego chce odbiorca.
Czytaj też: Podsumowania roku i prognozy na 2025 w prasie. Chrzan, Sobota, Nowak, Andrysiak
Zaskoczenie 2024 roku
Wielka radość to powrót po 20 latach "Awantury o kasę". Widzowie przyjęli ją z ogromnym entuzjazmem. Ludzie lubią powroty do korzeni. Widzimy to zjawisko również przy "Tańcu z gwiazdami" – widzowie pokochali lekko odświeżony format. Na wiosnę wracamy z "Must Be the Music". Jestem przekonany, że powrót z nową ekipą, nowymi ludźmi przyciągnie też nowych widzów. To, że widzowie doskonale odbierają znane już formaty w nowych czasach i wracają do nich z entuzjazmem, to jeszcze jeden dowód na to, jak nieprzewidywalne potrafią być ich potrzeby.
Rozczarowanie 2024 roku
To, co przeżywa polski kibic i sponsorzy wielkich imprez. Mistrzostwa Europy w piłce nożnej i Igrzyska Olimpijskie pokazały po raz kolejny, że dla firm inwestujących w tego typu prawa sportowe czy sponsorujących je to w Polsce wciąż ryzyko na poziomie gry w ruletkę w kasynie. Wiadomo, że siatkarze i siatkarki czy Iga Świątek gwarantują sukces i po prostu są pewniakami. Ale piłka nożna w wydaniu reprezentacyjnym czy ligowym – a to podobno nasz sport narodowy – to dla nadawców i sponsorów czysty hazard. Może stąd tyle firm bukmacherskich w polskim sporcie?
Prognozy na 2025 rok
Generalnie łatwo już było, ale jak ktoś chce mieć łatwo, to nie powinien zajmować się biznesem. Czeka nas kolejny rok walki o widza. My mamy przeświadczenie, że telewizja żyje i czeka nas dobry rok pod względem wyników oglądalności. Pojawiają się coraz to nowe możliwości. Program w telewizji obudowujemy działaniami w mediach społecznościowych, dodatkowymi materiałami w sieci itd. – to będzie się rozwijało. Będzie rosła symbioza – program w kanale tv, do tego dodatkowe materiały w sieci, aktywne działania "w socialach", jak mówi nasza najlepsza pod słońcem polsatowska oraz interiowa ekipa od marketingu. I to jest jakiś pomysł na rywalizację ze streamingiem, w którym coraz więcej czasu poświęca się chyba na znalezienie czegoś ciekawego, niż na samo oglądanie. W telewizji wiadomo, co i kiedy można znaleźć i jest to pewna przewaga linearnej telewizji nad platformami streamingowymi.
Inna kwestia to zagrożenia sfery informacyjnej – kwestie związane z dezinformacją, manipulacją czy propagandą. To, co działo się w sieci w czasie amerykańskiej kampanii wyborczej na portalach społecznościowych, w szczególności na X, nie ma wiele wspólnego z rzetelną i prawdziwą informacją. Media tradycyjne w obszarze informacji muszą walczyć o odbiorcę i jego zaufanie, bo kanały informacyjne czy portale są jednak o wiele bardziej rzetelnym źródłem informacji niż milion kont, np. na X. Telewizję – ale też portale informacyjne czeka tu trudna walka, ale jeśli np. X ma być głównym źródłem informacji, to świat czeka ponura przyszłość.
Maciej Gozdowski, group vice president – streaming, Warner Bros. Discovery
Wydarzenie 2024 roku
To był ciekawy i intensywny rok dla rynku streamingowego w Polsce, a jego najważniejszym wydarzeniem był start platformy Max. Oferujemy unikalny wybór najlepszych seriali, w tym produkcje Max Original, filmy prosto z kina, dokumenty, rozrywkę, programy informacyjne i transmisje sportowe. Naszą misją jest dostarczanie polskim widzom historii, które zostaną z nimi na dłużej. "Lady Love" stał się jednym z najchętniej oglądanych tytułów w Polsce, Europie i USA. Wkrótce zadebiutują nowe produkcje, takie jak "Przesmyk", "Porządny człowiek", "Miasto Mrozów", drugi sezon "Pati", trzeci "Odwilży" oraz dokumenty "Drzewa milczą" i "33 zdjęcia z getta". Czekają nas także nowe sezony "Białego Lotosu", "I tak po prostu" i "The Last of Us".
Czytaj też: Podsumowania roku i prognozy na 2025 w radiu. Ramza, Rosiewicz, Jethon, Majcher, Kozioł
Zaskoczenie 2024 roku
Dla nas dużym zaskoczeniem był sukces serialu "Stamtąd". Produkcja odsłania tajemnicę koszmarnego miasta – więzienia dla wszystkich, którzy przekraczają jego progi. Tytuł zaskoczył nas swoją popularnością (5. najchętniej oglądany tytuł w zeszłym roku), wykreował duże zaangażowanie fanów i przyciągnął też rzeszę nowych użytkowników do serwisu. W Max dostępne są trzy sezony tej produkcji.
Rozczarowanie 2024 roku
Rok 2024 uwydatnił, jak kluczowe w biznesie medialnym są zaufanie do marki i otwarty dialog z użytkownikami. Zaniedbanie relacji z fanami może prowadzić do poważnych strat, co pokazuje przykład platformy X. Kiedyś cieszyła się uznaniem i była cenionym źródłem informacji. Dziś jednak zmaga się z odpływem użytkowników i problemem szerzenia dezinformacji, tracąc dawną pozycję.
Prognozy na 2025 rok
Rok 2025 będzie stał pod znakiem rozwoju technologii AI i szukania zastosowań do różnych dziedzin biznesu, od produkcji filmowej, przez rozwiązania reklamowe, marketing, grafikę, aż po sam rozwój technologiczny streamingu. Myślę też, że nadchodzi "złota era" produkcji lokalnych i będziemy widzieć coraz więcej polskich tytułów w globalnych serwisach streamingowych. Max obecnie pracuje nad aż 15 wyjątkowymi pozycjami, z których część zadebiutuje już w tym roku.
Tomasz Teodorczyk, dyrektor ds. programowych i marek na Europę Środkowo-Wschodnią Hearst Networks
Wydarzenie 2024 roku
W skali całej branży dużym wydarzeniem było coraz szersze wprowadzanie modeli subskrypcji streamingowych z reklamami. Choć zmiany zachodzą powoli, jest to krok w stronę demokratyzacji dostępu do treści, szczególnie w czasach rosnących kosztów życia i presji na ograniczanie wydatków przez gospodarstwa domowe w Polsce.
Czytaj też: Telewizja nie taka FAST. Niskie koszty i potencjalnie duża widownia kuszą nadawców
Dla nas, jako zespołu, bez wątpienia kluczowym wydarzeniem było kolejne przeprowadzone ze sporym sukcesem wydanie projektu Herstory, dzięki któremu zebraliśmy 300 tys. zł na budowę pierwszego w Polsce Muzeum Historii Kobiet. To projekt pokazujący, jak media mogą wpływać na realne zmiany społeczne, podkreślając rolę kobiet w historii naszego kraju.
Zaskoczenie 2024 roku
Informacja o sprzedaży TVN była jednym z najbardziej zaskakujących wydarzeń roku. Fakt, że tak duży gracz na rynku wystawia na sprzedaż jeden z największych kanałów w portfolio, jest dowodem na dynamiczne przetasowania w branży i pokazuje, jak atrakcyjny – choć wysoce konkurencyjny – jest rynek mediów w regionie CEE.
Rozczarowanie 2024 roku
Choć FAST jest trendem, który z powodzeniem rozwija się na rynkach zachodnich, w Polsce i regionie CEE proces ten przebiega znacznie wolniej. Liczba dostępnych kanałów FAST wciąż pozostaje ograniczona, a świadomość tego formatu wśród widzów jest bardzo niska.
Prognozy na 2025 rok
Rok 2025 przyniesie dalsze zmiany, ale nie przewiduję gwałtownych rewolucji. Telewizja linearna pozostanie silna, szczególnie na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie lojalność widzów wobec tradycyjnych formatów, takich jak programy informacyjne i wydarzenia sportowe, nadal jest wysoka.
Z kolei na platformach streamingowych coraz większe znaczenie zyskują formaty interaktywne, takie jak gry (np. Netflix Games) czy eksperymenty z interaktywnymi filmami. Z kolei rozwój technologii AI umożliwi jeszcze lepsze personalizowanie treści, co może przyciągnąć nowych użytkowników.
Dorota Żurkowska, GSVP Revenue, TVN Warner Bros. Discovery
Wydarzenie 2024 roku
Ten rok był dla nas wyjątkowy, ponieważ z rozmachem wystartowaliśmy serwis streamingowy Max. Zadebiutował 11 czerwca i była to największa premiera produktu w historii TVN Warner Bros. Discovery. Max jest unikalny, łączy jakościowe produkcje światowe i lokalne, przez co szybko stał się w Polsce serwisem streamingowym numer 2. To wielki sukces, ponieważ naszą dewizą jest jakość ponad ilość i stawiamy na długofalową relację z odbiorcami. Cieszymy się, że w Max swoje miejsce znaleźli też reklamodawcy – dzięki wdrożeniu modelu Ad Lite każda marka może czerpać z wyjątkowej, kontekstowej obecności przy top formatach dostępnych w platformie.
Czytaj też: Cyfrowy Polsat za ponad 705 mln zł sprzedał akcje Asseco Poland
Zaskoczenie 2024 roku
Jedną z pozytywnych zmian wprowadzonych w 2024 roku było uzupełnienie nowelizacji prawa autorskiego o mechanizm mediacji w zakresie określenia wysokości wynagrodzenia za korzystanie z wyłącznego prawa do rozporządzania publikacjami prasowymi i korzystania z nich w internecie (tzw. nowe prawo pokrewne wydawców). Mając na uwadze mało optymistyczne doświadczenia wydawców z innych krajów Unii Europejskiej w negocjacjach z tzw. big techami, polski ustawodawca umożliwił wydawcom odwołanie się do bezstronnego organu, jakim jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, a w dalszej kolejności do sądu. Dodatkowo przyznano również wydawcom prawo żądania od big techów informacji mających istotne znaczenie dla określenia wysokości należnego im wynagrodzenia. Zmiany te należy ocenić jednoznacznie pozytywnie, gdyż wzmacniają pozycję wydawców jako strony znacznie mniej uprzywilejowanej technologicznie i ekonomicznie w negocjacjach z gigantami internetu korzystającymi z ich publikacji prasowych.
Rozczarowanie 2024 roku
Brak postępu w temacie zachęt dla branży audiowizualnej. Od dłuższego czasu postulujemy jako całe środowisko twórców, producentów i dystrybutorów filmów i seriali wdrożenie systemu ulg podatkowych, które pozwoliłyby rodzimym producentom treści AV realizować więcej projektów. A także zachęciłyby twórców z zagranicy do produkcji ich treści w Polsce. Polska ma doskonałe warunki (wybitne szkoły i historię kinematografii, know-how i ekspertyzę), by przyciągać najlepsze produkcje i twórców z całego świata, jednak nie istnieje na międzynarodowej mapie zachęt audiowizualnych przez nieelastyczny i niekonkurencyjny system, oparty wyłącznie na zwrocie środków kwalifikowanych, a nie na korzystniejszych ulgach podatkowych.
Tracimy przez to szanse na realizację dziesiątek światowej klasy projektów filmowych i blokujemy rozwój inwestycji w sektorze AV. Obecny system wsparcia produkcji AV jest niewydolny, a przeznaczone na ten cel środki kończą się już 1 stycznia. Branża potrzebuje transparentnego rozwiązania bez ograniczeń czasowych, kwotowych (no cap), żeby zacząć gonić rynki, które z nami bezpośrednio rywalizują o największe produkcje.
Już teraz wyprzedzają nas pod tym względem nie tylko kraje zachodnie (Wielka Brytania, Hiszpania), ale wiele państw naszego regionu (Węgry, Czechy). Każdy rok zwłoki to utracone szanse i niepowetowane straty, nie tylko dla polskiej kinematografii, lecz dla naszej całej gospodarki. Już dziś każdy milion złotych zainwestowany w produkcje AV oznacza zwrot 3,5 mln złotych do polskiej gospodarki, podczas gdy w UK ten przelicznik wynosi aż 1 do 8. W branży panuje pogląd, że zmiany potrzebne są natychmiast.
Prognozy na 2025 rok
Jestem przekonana o niesłabnącej pozycji TV, lecz faktem jest, że telewizja się redefiniuje. Zmienia się sposób konsumpcji, ale treści telewizyjne wciąż pozostają bardzo silnym magnesem (co potwierdza ostatni raport Nielsena "All Screens Video Landscape" – w 2024 grupa TVN Warner Bros. Discovery była bezapelacyjnym liderem w udziale oglądalności, wyprzedzając pozostałe grupy mediowe, nadawców i platformy streamingowe). Redefiniują się również możliwości reklamowe – technologia DAI, Addressable TV. To kierunki, które weszły w reklamowy krajobraz, a my jesteśmy pionierami w ich wdrażaniu i cały czas pracujemy nad kolejnymi innowacjami. Połączenie potencjału telewizji i precyzji digital to silny trend.
Od dłuższego czasu obserwuję podejście total video. Coraz rzadziej dzielimy TV i streaming – w odbiorze widza czy reklamodawcy to po prostu jakościowy kontent wideo. Cały czas rosnąć będzie popularność platform streamingowych. Zakładam też dalsze inwestycje w polskie produkcje premium, które staną się filarem konkurencji między globalnymi i lokalnymi graczami.
Ten rok podobnie jak zeszły będzie obfitował w wiele ważnych wydarzeń (prezydencja Polski w Radzie UE, inauguracja w Stanach Zjednoczonych, wybory prezydenckie w Polsce), więc zapotrzebowanie na jakościowe newsy utrzyma się na bardzo wysokim poziomie. Widzowie będą mieli co oglądać, ale liczy się także user experience, który ciągle rozwijamy i doskonalimy.
Joanna Popowska-Zaborowska, zastępca dyrektora ds. rozwoju usług online, Polsat Box Go
Wydarzenie 2024 roku
Przepływ praw sportowych. W 2024 roku doszło do istotnych zmian w dostępności wielkich rozgrywek sportowych. Prawa do transmitowania wielu imprez sportowych, np. wyścigów Formuły 1 czy meczów piłkarskich Ligi Mistrzów UEFA, Ligi Europy, Ligi Konferencji, Bundesligi nie tylko przeszły do nowych właścicieli, ale także umocniła się ich ekspozycja w ramach platform streamingowych. Może to mieć długofalowy wpływ na sposób konsumpcji tego typu wydarzeń.
Czytaj też: "Wprost": najlepiej zarabiającym pisarzem w Polsce jest Remigiusz Mróz
Zaskoczenie 2024 roku
Agregacja kontentu w ramach platform streamingowych i wzrost znaczenia współpracy między serwisami. Może ona wskazywać na zmianę strategii w branży serwisów streamingowych, które wydają się już nie kłaść aż takiego priorytetu na ekskluzywne i oferowane na wyłączność tytuły, mocniej stawiając na agregację treści z różnych źródeł w celu zapewnienia możliwie różnorodnej rozrywki. Jest to z pewnością związane również z kosztami licencji i chęcią obniżenia pułapu inwestycji we własne produkcje bez obniżania atrakcyjności oferty.
Rozczarowanie 2024 roku
Wolniejszy niż oczekiwany rozwój DAI. Pomimo iż technologia DAI jest jedną z najbardziej obiecujących technologii w serwisach streamingowych, to jej wdrożenie w Polsce przebiega znacznie wolniej niż na innych rynkach. Oznacza to niewykorzystany potencjał serwowania reklam bardziej dopasowanych do preferencji użytkowników i tym samym zwiększenia skuteczności kampanii reklamowych.
Prognozy na 2025 rok
Dalsza agregacja kontentu, rozwój DAI, a także narzędzi opartych na AI, które mają ogromny potencjał w serwisach streamingowych. Te ostatnie zapewniają szerokie możliwości w zakresie m.in.: personalizacji treści i rekomendacji dla użytkowników; dostosowywania w czasie rzeczywistym interfejsów tak, aby ich układ odpowiadał zachowaniom danego użytkownika, co służy poprawie jakości korzystania z serwisu; tworzenia i dostosowania treści do potrzeb użytkownika; sprawniejszych mechanizmów redakcyjnych, tagowania, grupowania i analizy danych; lepszej obsługi zgłoszeń użytkowników; narzędzi produkcyjnych, nakładania napisów i symultanicznego tłumaczenia, lokalizacji treści; poprawy procesów sprzedażowych, zwiększenia monetyzacji reklam.
Daniel Reszka, VP Content Strategy MTVE Brands NCEE & Local Lead CEE, Paramount Global
Wydarzenie 2024 roku
Rok 2024 przyniósł kolejny znaczący wzrost popularności i rozwoju streamingu w Polsce. Dopełnieniem oferty wszystkich najważniejszych graczy światowych, na polskim rynku było wejście platformy Max, która wzbogaciła rynek o nowe treści, ale także doprowadziła do zwiększenia konkurencji i przetasowań na polskim rynku, wpływając m.in. na zmianę strategii siostrzanej platformy Player.
Czytaj też: Aleksandra Pika odeszła z TVP. Zakończyła trwającą siedem lat współpracę
Jednym z kluczowych trendów na rynku było wprowadzenie nowych modeli monetyzacji, w tym przede wszystkim planów abonamentowych z reklamami. Platforma SkyShowtime, której Paramount jest współwłaścicielem, stała się jednym z liderów w tej dziedzinie, oferując użytkownikom opcje tańszej subskrypcji z reklamami.
Platformy streamingowe kontynuowały także starania o wyróżnienie się na rynku poprzez zwiększanie nacisku na kontent lokalny. W 2024 roku obserwowaliśmy nie tylko dalszy rozwój fabularnych seriali kryminalnych, ale także innych gatunków, takich jak seriale komediowe, programy rozrywkowe czy reality. Dzięki temu widzowie mieli dostęp do różnorodnych treści, które odpowiadały ich zróżnicowanym gustom i preferencjom.
Rozczarowanie 2024 roku
Widzimy pierwsze przypadki rezygnacji z licencji na kanały TV naziemnej: TVN WBD właśnie potwierdził, że nie wystąpi o przedłużenie koncesji na Metro, a szefostwo Kino Polska podjęło podobną decyzję dotyczącą Zoom TV. Widać też mniejsze zainteresowanie udziałem w konkursach na nowe częstotliwości. Dla wielu nadawców, którzy kilka lub kilkanaście lat temu ubiegali się o przyznawanie nowych licencji naziemnych, np. w ramach MUX8, rozwój tych kanałów nie tak miał wyglądać. W wielu przypadkach wyniki biznesowe tych kanałów są rozczarowaniem ze względu na stosunkowo wysokie (i długoterminowe) koszty operacyjne i programowe, a z drugiej strony ograniczenia technologiczne, które wpływają negatywnie na możliwości ich rozwoju i budowania pozytywnego ROI.
Zaskoczenie 2024 roku
Ogólnie – telewizja! Trzyma się w Polsce bardzo mocno, pomimo szybkich wzrostów streamingu. Takiego scenariusza podręczniki nie przewidywały. Wzrost wydatków reklamowych w TV po trzech kwartałach 2023 na poziomie +7.3 proc. (źródło: Publicis) to duże, pozytywne zaskoczenie.
Zaskoczeniem jest też ewolucja telewizji i na przykład wzrosty Republiki. Nie oceniając oferty, trzeba stwierdzić, że nie można takiego sukcesu ignorować, ponieważ ewidentnie wypełnia społeczną potrzebę.
Telewizja jako medium wysoko zasięgowe w dalszym ciągu spełnia niezwykle ważną rolę zarówno dla widzów, jak i reklamodawców. I nawet na rynkach, na których transformacja mediów jest na bardziej zaawansowanym etapie niż w Polsce, w dalszym ciągu obserwować można rekordowe poziomy oglądalności wybranych pozycji w tradycyjnej TV. Przykładem może być ubiegłoroczny finał Super Bowl, który w USA obejrzało blisko 124 mln widzów, z czego w samej stacji CBS oglądalność przekroczyła 120 mln, co było telewizyjnym rekordem wszech czasów.
Jednym z największych zaskoczeń był również niespokojny proces sukcesji w Polsacie i rozgłos, jaki jemu towarzyszył. Dotychczas wewnętrzne procesy w tej firmie zawsze odbywały się w atmosferze dyskrecji i za zamkniętymi drzwiami gabinetów. Tym razem jednak konflikt o kontrolę nad imperium medialnym Zygmunta Solorza stał się publiczny i budził ogromne zainteresowanie mediów.
Prognozy na 2025 rok
Spodziewamy się wzrostu ilości subskrypcji i widowni streamingu, wzrostu wydatków reklamowych na wideo, w tym na telewizję, wzrostu cen reklam oraz bogatszej oferty oferty wideo dla reklamodawców dzięki uruchomieniu planów subskrypcyjnych z reklamami przez kolejnych graczy. W Polsce mamy unikalną sytuację. Streaming może rosnąć w czasie, kiedy TV linearna wciąż jest atrakcyjna dla widzów i reklamodawców. Zmiany są ewolucyjne i przez to dają szansę na adaptację.
Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls
Wydarzenie 2024 roku
Pojawienie się sztucznej inteligencji, która odgrywa coraz większą rolę w produkcji telewizyjnej czy w zarządzaniu treściami. AI zmienia nie tylko sposób, w jaki tworzymy i oglądamy treści, ale także samą naturę telewizji, przybliżając ją do bardziej interaktywnej i spersonalizowanej formy rozrywki. W Telewizji Puls z powodzeniem wykorzystujemy to narzędzie m.in. w analizach, tworzeniu grafik, w autopromocji czy w promocji naszej oferty programowej.
Czytaj też: Decyzja Trumpa może pozbawić pracy niektórych dziennikarzy w Polsce
Rozczarowanie 2024 roku
Chociaż sytuacja miała miejsce w styczniu 2025 roku, a nie w 2024 roku, należy o niej mówić głośno. Wprowadzenie przez administrację byłego już prezydenta USA, Joe Bidena, ograniczenia eksportu zaawansowanych chipów sztucznej inteligencji do wybranych krajów, w tym Polski. Jest to skandaliczna, niezrozumiała i upokarzająca Polskę i Polaków decyzja, która oddziela nas nową żelazną kurtyną Bidena od technologii, ograniczając nam rozwój gospodarczy i cywilizacyjny. Musimy ją zburzyć.
Prognozy na 2025 rok
2025 będzie rokiem bardzo dynamicznych zmian nie tylko w świecie technologii, co będzie miało wpływ na całą gospodarkę, ale również na geopolitykę światową. Nowe porządki w USA i ich ogromny wpływ na świat, zmiany w Europie, na rynku mediów dalsza a nawet przyspieszona konsolidacja, przebudowa modeli biznesowych. Wygrają ci, którzy mają najmniejsze obciążenia, są elastyczni i najszybciej się adaptują. My, Telewizja Puls, jesteśmy do tego gotowi.
Magdalena Plichta-Kaput, dyrektorka ds. produktu digital i OTT w Canal+ Polska
Wydarzenie 2024 roku
Z tych łączących świat telewizji i streamingu – zdecydowanie premiera serwisu Max.
Czytaj też: Nowe audycje w Polskim Radiu 24. "Wszystkie pieniądze świata" i "Gra o pałac"
Zaskoczenie 2024 roku
Duże zamieszanie na rynku praw sportowych, które dynamicznie zmieniały właścicieli. Zmiana profilu Netflixa z platformy VOD na VOD & Live Entertainment.
Prognozy na 2025 rok
Z pewnością dalszy wzrost konsumpcji platform streamingowych, w tym na dużych ekranach.
Leszek Kułak, główny akcjonariusz Red Carpet Media Group
Wydarzenie 2024 roku
W 2024 roku w obszarze streamingu bez wątpienia istotnym wydarzeniem był długo oczekiwany czerwcowy debiut platformy Max w Polsce.
Czytaj też: Program publicystyczny "Pytanie dnia" w TVP Info i TVP 1 także w weekendy
Kolejnym wydarzeniem roku jest bez wątpienia pojawienie się serialu platformy Disney+ "Szogun". Serial odnosi globalny sukces oglądalności oraz zdobywa 18 nagród na Gali Emmy 2024. To największy sukces produkcji serialowej od czasu legendarnej "Gry o Tron" i niezwykle udany powrót do tego samego tytułu po ponad 40 latach, potwierdzający nieustające zainteresowanie widzów spektakularnymi produkcjami na ekran telewizyjny.
W obszarze telewizji wydarzeniem roku były przebieg i rozstrzygnięcia konkursu dla nadawców na dwa ostatnie miejsca na naziemnym multipleksie MUX-8, które przypadły nadawcom kanałów informacyjnych Republika i wPolsce24.
Uruchomienie na rynku polskim przez Warner Bros. Discovery pierwszych kanałów FAST.
Wejście AI we wszystkie obszary i etapy produkcji oraz dystrybucji treści telewizyjnych, filmowych i multimedialnych, zaczynając od scenariusza, poprzez produkcję filmowo-serialową, kończąc na algorytmach rozpoznawania preferencji i doboru treści dla użytkownika na platformie streamingowej.
Uchwalona w Polsce ustawa o zmianach w prawie autorskim dotycząca tantiem od dystrybucji cyfrowej w internecie, w tym za pośrednictwem platform streamingowych.
Zaskoczenie 2024 roku
Zmiana w obszarze telewizyjnych kanałów informacyjno-publicystycznych. Zwrot w podejściu Republiki oraz wPolsce24 do emisji naziemnej, udział w konkursie na miejsca w ramach MUX-8 oraz spektakularny skok widowni obu kanałów. Rosnący udział widowni telewizji informacyjno-publicystycznych.
Zapowiedź sprzedaży przez Warner Bros. Discovery polskiej grupy medialnej TVN. A także spekulacje na temat potencjalnych nabywców i działania rządu w zakresie ochrony TVN i Polsat, tzn. obu prywatnych polskich grup medialnych przed niekontrolowanym przejęciem.
Rezygnacja telewizji Metro oraz Zoom TV z przedłużania na kolejne 10 lat naziemnych koncesji telewizyjnych, tłumaczona względami efektywności ekonomicznej w kontekście przewidywanego rozwoju telewizji linearnej w Polsce.
Rozczarowanie 2024 roku
Niespełnione oczekiwania i prognozy dotyczące przełomowych spodziewanych wyników frekwencyjnych zapowiadanych produkcji filmowych przeznaczonych do kin zarówno na świecie, jak i w kraju.
Umiarkowany sukces pod względem spodziewanego udziału w rynku platformy Max w pierwszym okresie po debiucie.
Prognozy na 2025 rok
Zamknięcie procesu zmian właścicielskich na polskim rynku telewizyjnym w kontekście zapowiadanej i spodziewanej sprzedaży grupy TVN.
W streamingu na rynku amerykańskim oczekiwanie na powstanie giganta poprzez połączenie platform Disneya i Fubo, co może mieć przełomowy wpływ na przyszłość i rozwój cyfrowej rozrywki w USA. I w konsekwencji na świecie.
Dalszy dynamiczny rozwój platform streamingowych i przewidywane poziomy liczby subskrybentów na świecie, które w perspektywie kolejnych czterech lat mają osiągnąć poziom 1,8 mld aktywnych subskrypcji.
Utrwalenie zmian w modelu oferowania i konsumpcji mediów w kontekście współistnienia dystrybucji kinowej, linearnej telewizyjnej i streamingowej. Gwałtowne zmiany w modelu konsumpcji mediów, zapoczątkowane w okresie ograniczeń covidowych spowodowały dynamiczny rozwój streamingu oraz dedykowanej dla platform VOD produkcji.
Czytaj też: Tłusty rok. Kanał Zero musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czym chce być
(MNIE, KOZ, 03.02.2025)