Temat: radio

Dział: RAPORTY

Dodano: Styczeń 15, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

W 2024 roku nieznacznie wzrósł zasięg dzienny radia. "Pozytywny prognostyk"

– Wyniki słuchalności radia za ubiegły rok potwierdzają, że jest to medium masowe i bardzo popularne, słuchane przynajmniej raz w tygodniu przez 83 procent Polaków – komentuje Ewa Rosiewicz (fot. Pexels.com/Andrea Piacquadio)

W 2024 roku radia słuchało każdego dnia więcej Polaków niż w 2023. Zasięg dzienny radia nie spadł pierwszy raz od kilku lat. Najchętniej słuchaną rozgłośnią był RMF FM. Wyniki poprawiły m.in. Radio Zet, radiowa Trójka, Radio Plus i Eska2.

Z badania Radio Track – realizowanego przez Kantar i Adres:Media – wynika, że zasięg dzienny radia wzrósł z 63 proc. w 2023 roku do 63,2 proc. w roku 2024. Radio każdego dnia włączało 18,6 mln Polaków w wieku 15-75 lat. To minimalnie więcej niż rok wcześniej (wzrost o 35 tys.). Przynajmniej raz w tygodniu radio wybierało 83,1 proc. (spadek z 84,1 proc. w 2023 roku). Z kolei średni czas słuchania skrócił się o 5 minut – do 4 godzin i 7 minut.

"Pozytywny prognostyk pokazujący stabilizację"

– Wyniki słuchalności radia za ubiegły rok potwierdzają, że jest to medium masowe i bardzo popularne, słuchane przynajmniej raz w tygodniu przez 83 procent Polaków – komentuje Ewa Rosiewicz, prezeska Radia Eska SA i dyrektorka generalna Grupy Radiowej Time. – Co więcej zasięg dzienny wzrósł w 2024 roku do 63,2 procent. To wciąż bardzo nieznaczny progres, ale można go odczytywać jako pozytywny prognostyk pokazujący stabilizację wyników słuchalności radia – uważa Rosiewicz.

Czytaj też: Mija 35 lat od uruchomienia RMF FM. Stacja przygotowała specjalne atrakcje

Prezeska Radia Eska zwraca uwagę na znaczący wzrost liczby najmłodszych słuchaczy. – W targecie 15-24 lata zasięg dzienny wzrósł o blisko 1,5 punktu procentowego. Radio dociera codziennie do ponad połowy przedstawicieli tej grupy (54,2 procent) i wciąż jest dla nich bardzo istotnym medium – tłumaczy.

W 2024 roku przez tradycyjny odbiornik FM radia słuchało codziennie średnio 17,4 mln osób (o 84 tys. więcej niż w 2023 roku), przez internet – 2,4 mln (o 146 tys. więcej), dekoder TV kablowej/satelitarnej – 431 tys. (o 50 tys. mniej), a DAB+ – 61 tys. (o 11 tys. mniej).

Ewa Rosiewicz: – Na radio trzeba obecnie patrzeć jako na element większego środowiska audio, obejmującego m.in. streaming online i podcasty. Szczególnie, że to internet będzie dla radia naturalnym kierunkiem rozwoju. Słuchalność za pomocą sieci rośnie od wielu lat, najszybciej spośród wszystkich źródeł sygnału, kosztem spadających radia DAB+ i dekodera telewizji kablowej/cyfrowej.

Radio Vox FM liderem rozgłośni ponadregionalnych

W 2024 roku lider słuchalności – RMF FM (Grupa RMF) – uzyskał 29,2 proc. udziału w czasie słuchania (wobec 29,6 proc. w 2023 roku). Słuchalność Radia Zet (Grupa Eurozet) wzrosła z 13,8 proc. do 15,1 proc.

Czytaj też: Słuchalność RMF FM powyżej 30 proc. Wyniki poprawia też Radio Zet i Trójka

Udział Programu I Polskiego Radia w czasie słuchania wyniósł 4,7 proc. (spadek z 5,1 proc.), Programu III – 2,1 proc. (wzrost z 2 proc.), Polskiego Radia 24 – 0,5 proc. (spadek z 1,2 proc.), a Programu II – 0,5 proc. (0,5 proc. w 2023 roku). Lepszy rezultat od Trójki uzyskało Radio Maryja (wzrost z 1,8 proc. do 2,2 proc.).

Wśród rozgłośni ponadregionalnych prowadziło Radio Vox FM (Grupa ZPR Media) z 3,2 proc. (spadek z 3,3 proc.). Słuchalność Tok FM (Grupa Eurozet) spadła z 3,1 proc. do 2,6 proc., Antyradia (Grupa Eurozet) – z 2,5 proc. do 2,3 proc., RMF Classic (Grupa RMF) – z 1,5 proc. do 1,4 proc. Wyniki poprawiło Radio Wnet (z 0,2 proc. do 0,6 proc.), a Radio Eska Rock (do czerwca 2024 roku Muzo.fm) miało 0,5 proc. (Muzo.fm rok wcześniej – 0,4 proc.).

RMF FM miał każdego dnia 7,8 mln słuchaczy

Radio Eska (Grupa ZPR Media) było najchętniej wybieraną siecią radiową, a jej udział wyniósł 7,1 proc. (spadek z 7,4 proc.). Wyniki poprawiły regionalne rozgłośnie publiczne z antenami miejskimi zrzeszone w Audytorium 17 – z 4,4 proc. do 4,6 proc., Radio Plus (Grupa Eurozet, Grupa ZPR Media) – z 2 proc. do 2,2 proc. i Radio Eska2 (Grupa ZPR Media) – z 0,9 proc. do 1 proc.

Czytaj też: Były prezes Radia 357 Paweł Sołtys szefem projektów redakcyjnych Xyz

RMF Maxx (Grupa RMF) miał 3,4 proc. udziału (3,4 proc. w 2023 roku), Radio Złote Przeboje (Grupa Eurozet) – 2,4 proc. (spadek z 2,6 proc.), Radio Pogoda (Grupa Eurozet) – 1,1 proc. (spadek z 1,3 proc.), Meloradio (Grupa Eurozet) – 1 proc. (spadek z 1,1 proc.), Rock Radio (Grupa Eurozet) – 0,5 proc. (bez zmian), a Chillizet (Grupa Eurozet) – 0,2 proc. (spadek z 0,3 proc.).

RMF FM miał każdego dnia 7,8 mln słuchaczy (o 104 tys. mniej niż w 2023 roku), Radio Zet – 4,6 mln (o 198 tys. więcej), Radio Eska – 2,8 mln (o 48 tys. mniej), radiowa Jedynka – 1,3 mln (o 96 tys. mniej), a piąte regionalne rozgłośnie w Audytorium 17 – 1,4 mln (o 24 tys. więcej).

Czytaj też: Radio umiera w ciszy. Drastyczne zmiany w Meloradiu nikogo nie zainteresowały

(KOZ, 15.01.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.