Zasięg dzienny radia w 2024 roku  |  Tygodnik "Nie" szykuje  |  ZAiKS zastrzegł możliwość trenowania systemów AI  |  Publicis Groupe łączy agencje  |  Ósma edycja "The Voice Kids" w TVP 2  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  TVN rusza z "Projektem zima"  |  Kanał wirtualny Legia TV  |  "Świat Wiedzy" podrożeje  |  Roczna subskrypcja Pb.pl z rabatem  |  Polskie firmy uważają, że raportowanie ESG zachęci inwestorów  |  Awans w VML Poland  |  Sześciu nowych influencerów w managemencie agencji Rokmates  |  GroupM wprowadza narzędzie  |  Naczelna HuffPost rezygnuje z powodu zwolnień pracowników  |  Ostatni prezydencki wywiad Bidena w czwartek w MSNBC  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 39 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Andrzej Andrysiak, XYZ Grzegorza Nawackiego, a także była naczelna „Pisma” i odbudowa radiowej Trójki – polecamy!  | 

Zasięg dzienny radia w 2024 roku  |  Tygodnik "Nie" szykuje  |  ZAiKS zastrzegł możliwość trenowania systemów AI  |  Publicis Groupe łączy agencje  |  Ósma edycja "The Voice Kids" w TVP 2  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  TVN rusza z "Projektem zima"  |  Kanał wirtualny Legia TV  |  "Świat Wiedzy" podrożeje  |  Roczna subskrypcja Pb.pl z rabatem  |  Polskie firmy uważają, że raportowanie ESG zachęci inwestorów  |  Awans w VML Poland  |  Sześciu nowych influencerów w managemencie agencji Rokmates  |  GroupM wprowadza narzędzie  |  Naczelna HuffPost rezygnuje z powodu zwolnień pracowników  |  Ostatni prezydencki wywiad Bidena w czwartek w MSNBC  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 39 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Andrzej Andrysiak, XYZ Grzegorza Nawackiego, a także była naczelna „Pisma” i odbudowa radiowej Trójki – polecamy!  | 

Zasięg dzienny radia w 2024 roku  |  Tygodnik "Nie" szykuje  |  ZAiKS zastrzegł możliwość trenowania systemów AI  |  Publicis Groupe łączy agencje  |  Ósma edycja "The Voice Kids" w TVP 2  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  TVN rusza z "Projektem zima"  |  Kanał wirtualny Legia TV  |  "Świat Wiedzy" podrożeje  |  Roczna subskrypcja Pb.pl z rabatem  |  Polskie firmy uważają, że raportowanie ESG zachęci inwestorów  |  Awans w VML Poland  |  Sześciu nowych influencerów w managemencie agencji Rokmates  |  GroupM wprowadza narzędzie  |  Naczelna HuffPost rezygnuje z powodu zwolnień pracowników  |  Ostatni prezydencki wywiad Bidena w czwartek w MSNBC  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 39 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Andrzej Andrysiak, XYZ Grzegorza Nawackiego, a także była naczelna „Pisma” i odbudowa radiowej Trójki – polecamy!  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Styczeń 14, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Repropol zaczyna rozmowy z big techami w sprawie zapłaty za treści

Według polskich przepisów Repropol może zawrzeć umowę z big techami nie wcześniej niż 10 kwietnia (fot. Pixabay.com)

Repropol wysłał do światowych koncernów pismo z propozycją rozpoczęcia rozmów w sprawie opłat za wykorzystywanie treści wydawców. Niektórzy gracze na polskim rynku medialnym chcą negocjować na własną rękę. Na początku stycznia pismo do Google wysłał Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych (ZPWC). Z kolei już od końca września z tym cybergigantem rozmawia grupa Niezależnych Wydawców.

Według polskich przepisów Repropol mógłby zawrzeć umowę z big techami nie wcześniej niż 10 kwietnia. Wtedy bowiem upłyną trzy miesiące od poinformowania wydawców o przystąpieniu do negocjacji.

Nie wszyscy chcą być reprezentowani przez Repropol

– Wydawcy mogą zrezygnować z reprezentowania ich w tym procesie na każdym etapie, nawet po zawarciu umowy przez Repropol z big techami – tłumaczy "Presserwisowi" Renata Krzewska dodając, że oświadczenie w tej sprawie należy wysłać na adres [email protected].

Czytaj też: Big problem. Jeśli wydawcy nie zmienią strategii, to big techy wygrają spór o pieniądze

Stowarzyszenie w najbliższym czasie czekają również prace nad aktualizacją regulaminu dotyczącego podziału wynegocjowanych środków. Wydawcy do końca ub.r. mogli zgłaszać uwagi do tego dokumentu.

– Powołujemy właśnie zespół roboczy, który będzie dyskutował na ten temat z przedstawicielami wydawców – mówi Renata Krzewska.

Ale nie wszyscy chcą być reprezentowani w negocjacjach przez Repropol, na początku stycznia pismo z własną propozycją rozpoczęcia rozmów do Google wysłał Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych (ZPWC).

– Na poziomie pryncypiów jesteśmy po tej samej stronie co Repropol, chcemy jednak rozpocząć rozmowy jak najszybciej – tłumaczy nam Maciej Kossowski, prezes zarządu ZPWC. – Mamy jasną wizję naszych oczekiwań i wypracowane zasady podziału środków. Nie zamykamy się przy tym na różne scenariusze, które pojawią się w trakcie negocjacji. To nowe prawo i nowa sytuacja biznesowa. Należy podchodzić do tego z otwartą głową. Zachęcamy również wydawców, którzy podzielają nasz punkt widzenia, do kontaktu – dodaje Kossowski.

Negocjacje z Google nie są szybkim procesem

Podczas gdy Repropol i ZPWC dopiero szykują się do rozmów z cybergigantami, niektórzy prowadzą je już od kilku miesięcy.

Czytaj też: Serwisy WP w Mediapanelu nieaudytowane. "To nie jest dobry sygnał dla branży"

Pod koniec września ub.r. negocjacje rozpoczęła grupa Niezależnych Wydawców – inicjatywa zrzeszająca podmioty działające poza strukturami medialnych koncernów. W skład porozumienia weszły Bezprawnik, Defence24, E-Motion Media, Filmweb, Glob360 (NaTemat.pl), Iberion, OV Grupa, Grupa PTWP, SmartWeb Media i Webedia Polska.

Jak mówi nam Mariusz Klamra, odpowiedzialny za komunikację grupy Niezależnych Wydawców, negocjacje z Google nie są szybkim procesem. – Rozmowy są dość trudne. – Nie zdradza jednak szczegółów dotyczących ich przebiegu. – To, jak skomplikowany jest spór między wydawcami a big techami, pokazują doświadczenia wydawców z Francji, Kanady czy Australii. Choć doszli do porozumienia, nie są do końca zadowoleni z ich efektu i poziomu wynegocjowanych opłat. Nasze postulaty nie różnią się od tych formułowanych w innych krajach: platformy od lat korzystają z naszej pracy i powinny nam to godziwie zrekompensować.

W przypadku osiągnięcia porozumienia z Google, umowy będą zawierane indywidualnie między platformą a każdym wydawcą reprezentowanym przez grupę Niezależnych Wydawców.

Czytaj też: Pół roku zmian w Polska Press. Mniej dyrektorów i prezesów, więcej informacji

(MZD, 14.01.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.