Repropol podzielił między wydawców pieniądze z tytułu opłat reprograficznych
(fot. za pexels.com)
Zarząd Stowarzyszenia Dziennikarzy i Wydawców Repropol ustalił wysokość kwot, jakie wypłaci wydawcom z tytułu pobranych opłat reprograficznych za 2015 rok. Większość tytułów otrzyma mniej, niż dostały rok wcześniej.
Przy podziale uwzględniono 7687 tytułów prasowych według wykazu Biblioteki Narodowej za 2015 rok (rok wcześniej było ich 6749). Wysokość wynagrodzenia ustalana jest na podstawie regulaminu przyjętego przez Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców Repropol.
Najwięcej za 2015 rok dostanie „Gazeta Wyborcza” (Agora SA) - 25,7 tys. zł netto (rok wcześniej 40,8 tys. zł). Inne dzienniki ogólnopolskie dostaną: „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) – 21,8 tys. zł (poprzednio 26,8 tys. zł), „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) - 21 tys. zł (34,6 tys.), "Puls Biznesu" (Bonnier Business Polska) – 7,7 tys. zł (13,8 tys.), "Fakt" (Ringier Axel Springer Polska) – 5,9 tys. (13,3 tys.), "Parkiet Gazeta Giełdy" (Gremi Business Communication) - 4,3 tys. zł (12,1 tys.), "Super Express" (ZPR Media) – 3,8 tys. zł (8,1 tys.).
Wśród tygodników ogólnopolskich najwięcej przyznano tym razem „Wprost” (AWR Wprost) - 12,5 tys. zł (poprzednio 16,4 tys. zł). Innym tygodnikom przypadło: „Polityka” (Polityka) - 11,9 tys. zł (15,8 tys.), „Newsweek Polska” (RASP) - 7,3 tys. zł (15,8 tys.), "Tygodnik Angora" (Wydawnictwo Westa-Druk) - 7,2 tys. zł (13,4 tys.), "Do Rzeczy" (Orle Pióro) - 6,8 tys. zł (9,5 tys.), "W Sieci" (Fratria) - 6,8 tys. zł (8 tys.), „Gazeta Polska” – 5,9 tys. zł (17,6 tys.), "Gość Niedzielny" (Instytut Gość Media) - 3,9 tys. zł (6,7 tys.).
Maciej Hoffman, prezes Stowarzyszenia Repropol, zaznacza, że w tym roku dzielono taką samą pulę jak rok wcześniej (opłaty reprograficzne uiszczają producenci i importerzy urządzeń umożliwiających kopiowanie). Różnica w wysokości wypłat dla poszczególnych tytułów w stosunku do poprzedniego roku to efekt zastosowania przelicznika, który uwzględnia różne czynniki: rodzaj tytułu, wysokość nakładu, wskaźnik press clippingu, czytelnictwo. - W tym roku większą pulę przeznaczyliśmy na prasę lokalną, co też zmieniło wysokość przyznanych kwot. Trzeba też uwzględnić, że sprzedaż egzemplarzowa poszczególnych tytułów spada - mówi Hoffman. Na potrzeby repartycji wykorzystywane są wyniki badań kopiowania sporządzane corocznie na standardowej próbie badawczej Polskich Badań Czytelnictwa przez Millward Brown SMG/KRC.
Wszyscy uprawnieni do wypłaty wydawcy zostaną poinformowani korespondencyjnie o wysokości należnego im wynagrodzenia. Otrzymają pieniądze po wystawieniu faktury i przesłaniu do stowarzyszenia informacji o wysokości nakładu.
(GK, 21.11.2016)