Najpopularniejsze reklamy w polskim YouTube w 2013 roku (wideo)
"Stylowa lampa" promująca serwis ogłoszeniowy Tablica.pl (Allegro.pl) to najczęściej oglądana polska reklama na YouTube w roku 2013 - wynika z analizy IRCenter.com. Kolejne miejsca zajęły dwie produkcje Dove (Unilever) "Szkice prawdziwego piękna" i "Nieśmiała kamera Dove".
- Internet wespół z mediami społecznościowymi narzuciły nowe reguły gry w reklamie. Dlatego firmy uczą się rozmawiać z klientami. Jesteśmy świadkami fundamentalnej, zachodzącej z coraz większą prędkością, przemiany na rynku reklamy i mediów, czego dowodem są niektóre z najpopularniejszych spotów na YouTube - komentuje Lech C. Król, współzałożyciel i dyrektor kreatywny agencji Adwertajzing.
Dariusz Kubuj, strateg z Kubuj Strategia, zwraca uwagę, że ponad 2,6 mln, jakie osiągnęła najczęściej odtwarzana reklama to dobry wynik, ale taką liczbę odsłon każda z dużych stacji telewizyjnych może wygenerować w ciągu jednego dnia kampanii o umiarkowanym natężeniu.
- Paradoksalnie zatem wyniki rankingu najpopularniejszych spotów w sieci pokazują, że Internet jest mało odpowiednim miejscem do pokazywania konsumentom tradycyjnych reklam filmowych, przynajmniej z punktu widzenia generowanego zasięgu. Ostatecznie, dlaczego konsumenci mieliby oglądać w Internecie reklamy, które widzieli wcześniej w telewizji? - zastanawia się Kubuj.
Ranking najczęściej oglądanych reklam w polskim YouTube otwiera "Stylowa lampa", która w całym ub.r. odtworzona została 2 679 717 razy. Kreację kampanii promującej Tablica.pl (Allegro.pl) - internetowego serwisu ogłoszeń lokalnych, przygotowała agencja McCann Worldgroup, za działania w Internecie odpowiada MRM Worldwide. Spoty telewizyjne wyprodukowała firma OTO Film. Media zakupił dom mediowy Starcom.
- Tablica.pl to sympatyczna kampania, ale z pewnością nie uznałbym jej za najlepszą polską reklamę 2013 roku - uważa Dariusz Kubuj, strateg z Kubuj Strategia.
- To relatywnie prosta i poprawna kampania jednak bez fajerwerków. Mam ogromny szacunek do potencjału kreatywnego Grupy McCann, ale sukces tego spotu był raczej związany z planowaniem mediów oraz intensywnością kampanii, niż atrakcyjnością pomysłu - mówi Tomasz Bartnik, partner w butiku kreatywnym One Eleven.
Kolejną najczęściej oglądaną przez polskich internautów reklamą (2 649 038 wyświetleń) była kampania Dove (Unilever) "Szkice prawdziwego piękna". Ma ona przełamywać stereotypy i wspiera kobiety w budowaniu poczucia samoakceptacji. Za przygotowanie tej kampanii odpowiada agencja Ogilvy & Mather Brasil.
- Na poziomie komunikacyjnym to kampania wybitna. Jedna z ciekawszych na świecie. Angażująca, bardzo kreatywna i jednoznaczna. Niejedna kobieta była wzruszona i odniosła to do siebie - uważa Tomasz Bartnik.
"Nieśmiała kamera Dove" - to kolejny spot przygotowany dla marki Dove (Unilever) w ramach kampanii "Szkice prawdziwego piękna". Jego celem jest skłonienie kobiet do refleksji nad samopostrzeganiem i dodaniem im pewności siebie. Kreację przygotowała agencja Ogilvy & Mather London. Spot na YouTube miał w ub.r. 2 020 294 wyświetleń.
- Oba filmy Dove to ewidentne adaptacje, więc samo kryterium dużej liczby wyświetleń chyba może być zawodne. Nie można traktować tych reklam jako przykładów sukcesu polskiej reklamy - zauważa Kubuj. - Jest zresztą bardzo charakterystyczne, że obie albo w ogóle nie były emitowane w telewizji, albo ich budżet emisyjny był bardzo ograniczony. Być może to zresztą znak czasu, że w rankingu najpopularniejszych reklam umieszczonych w YouTube są reklamy przeznaczone wyłącznie lub głównie do Internetu - dodaje Kubuj.
- To kampania, która w prosty, ale i całkiem kreatywny sposób wykorzystuje insight konsumencki dotyczący tego, że kobiety przeważnie nie chcą być oglądane, bo uważają, że akurat źle wyglądają. Dobrze zrealizowany, przemyślany pomysł kreatywny. Oglądalność kampanii jest na pewno napędzana jakością koncepcji i jej realizacją. W 100 proc. zgodna ze strategią marki dotyczącą - mówi Bartnik.
Aż 1 948 551 razy obejrzano na YouTube reklamę Samsunga Galaxy S4. Slogan "Life companion" ma podkreślić, że telefon ten stworzono po to, by przybliżać jego użytkownikom świat. Kampanię w Polsce przygotowały Leo Burnett, Cheil Poland, Starcom.
- Nie widzę w tym spocie nic szczególnego. To zwykła kampania produktowa. O jej oglądalności albo zadecydowały wydatki i plan mediowy albo samo zainteresowanie produktem - komentuje Bartnik.
Na piątym miejscu jest przedświąteczny spot "Serce i Rozum - RAP" dla Orange Polska, który miał 1 943 077 wyświetleń.
Na szóstym miejscu jest reklama Coca-Coli "Podziel się radością" wyświetlona 1 916 975 razy. Za kreację tę opowiada agencja McCann Worldgroup. Za działania w Internecie K2 i Next. Media zakupił dom mediowy Starcom, a działania public relations realizuje agencja Rc2 Raczkiewicz Chenczke Consultants.
- To film sprawnie wykonany i zrealizowany lokalnie, ale jego popularność to zasługa samej aktywacji "Podziel się radością", która okazała się wielkim hitem wśród konsumentów. Znowu zatem sukces samego filmu nie jest miarodajny dla jakości polskich reklam w 2013 roku - dodaje Kubuj.
Tomasz Bartnik, strateg i partner w pracowni koncepcyjnej One Eleven, zauważa, że większość reklam, jakie znalazły się wśród najpopularniejszych ma klasyczny charakter. - Świat reklamy bardzo wyraźnie zmierza w stronę pełnej integracji i braku rozróżnienia na media on- czy offline. Jeżeli oceniać kampanie o największej oglądalności w polskim Internecie w roku 2013 to polegają one głównie na wykreowaniu interesującego kontentu i dobraniu do niego efektywnego planu emisji w sieci. Część oglądalność zawdzięcza ciekawej kreacji, część bardziej poziomowi inwestycji. Przyszłość oczywiście należy do kampanii, które będą miały obie zalety - podsumowuje Bartnik.
(DR, 12.01.2014)